Perävaunuvalmistajat ovat valittaneet Euroopan unionin tuomioistuimeen ja vaativat VECTO-Trailerin simulointityökalun lakkauttamista.
Kahdeksan saksalaista raskaan kaluston perävaunujen valmistajaa on nostanut kanteen EU-asetusta (EU) 2024/1610 vastaan ja valittanut Euroopan unionin tuomioistuimeen asetuksen keskeisistä säännöksistä. Asetus asettaa sitovat CO₂-päästövähennystavoitteet perävaunuille – vaikka perävaunut itsessään eivät tuota hiilidioksidipäästöjä.
Yritykset väittävät, että säännöt uhkaavat ilmastotavoitteita, kuljetustehokkuutta ja yli 70 000 työpaikkaa. Sitovat tavoitteet ovat olleet voimassa 1. heinäkuuta 2024 alkaen: puoliperävaunujen on vähennettävä laskennallisia CO₂-päästöjään 10 % ja muiden perävaunujen 7,5 %. Nämä tavoitteet perustuvat EU:n simulointityökaluun VECTO-Trailer (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool). Vuodesta 2030 alkaen perävaunuvalmistajille määrätään sakkoja, jos tavoitteita ei saavuteta: 4 250 euroa ajoneuvoa ja CO₂-grammaa kohti tonnikilometriä. Valmistajien laskelmien mukaan tämä voisi nostaa perävaunujen ostohintaa jopa 40 %.
Perävaunuvalmistajat sanovat tukevansa täysin EU:n ilmastotavoitteita, mutta kritisoivat käytännön reaaliteeteistä irrallaan olevia asetuksen menetelmiä. Asetus voi päästöjen vähentämisen sijaan johtaa liikennemäärien ja kokonaispäästöjen kasvuun.
Kahdeksan yrityksen ryhmä oli jo nostanut kumoamiskanteen Euroopan unionin yleisessä tuomioistuimessa, joka hylkäsi kanteen sillä perusteella, ettei asia koskenut kantajia henkilökohtaisesti.
Totuus vastaan simulaatio
- Työkalu, joka simuloi CO₂-säästöjä on ristiriidassa ilmastotavoitteiden kanssa. Tarvitsemme todellisia tehokkuuden parannuksia koko järjestelmässä, emme mallinnettuja näennäisratkaisuja. Nykymuodossaan sääntely vaarantaa paitsi ilmastotavoitteet myös tuotantolaitokset, reilut kilpailuolosuhteet ja yli 70 000 työpaikkaa. Siksi emme näe muuta vaihtoehtoa kuin hakea oikeussuojakeinoja, toteaa ryhmän tiedottaja Gero Schulze Isfort.
Valituksen tekijät - Fliegl, Kögel, Krone, Langendorf, Schmitz Cargobull, Schwarzmüller, System Trailers ja Wecon - ovat pääasiassa keskisuuria yrityksiä. He korostavat, että toisin kuin suuryrityksillä, heillä ei ole taloudellisia ja teknologisia resursseja reagoida nopeasti uusiin velvoitteisiin. Perävaunuvalmistajat korostavat, että nykyaikaiset perävaunut edistävät jo merkittävästi tehokkuuden kasvua kevyen rakenteensa, aerodynamiikan, pienemmän vierintävastuksen sekä ohjattavien, nostettavien ja sähköakseleiden käytön ansiosta. Sen sijaan, että tunnustettaisiin todellisia edistysaskeleita, asetus keskittyy yksittäisiin teoreettisiin parametreihin, jotka ovat ristiriidassa käytännön logistiikan kanssa.
Taloudellisesti kestämätön ja perusteeton
Perävaunuvalmistajat kritisoivat erityisesti VECTO-Trailer-mallin käyttöä. He väittävät, että mallinnustyökalu palkitsee myönteisesti perävaunujen teoreettisia toimenpiteitä ja parannuksia – kuten pienempää korkeutta tai painoa – ottamatta huomioon todellisia kokonaisvaikutuksia. Käytännössä nämä toimenpiteet saattavat vähentää lastauskapasiteettia, lisätä tyhjänä ajoja ja lopulta aiheuttaa enemmän liikennettä ja johtaa suurempiin CO₂-päästöihin.
- Ilmastonsuojelu vaatii kokonaisvaltaista ajattelua: Ainoastaan jos koko kuljetusketjusta tulee tehokkaampi, voimme saavuttaa todellisia CO₂-säästöjä, Schulze Isfort lisää.
Massiivinen taloudellinen vahinko
Tarvittavien säästöjen saavuttamiseksi ja taloudellisen vahingon välttämiseksi perävaunuvalmistajat vaativat:
1. VECTO-Trailer-simulointityökalun poistamista.
2. Rangaistusmaksujen lykkäämistä niin kauan kuin tavoitteet ovat teknisesti saavuttamattomia.
3. Päästöttömien vetoautojen, ZF Vehicle Correction Factor, hyvittämistä perävaunujen CO₂-tavoitteissa.
Valituksen tekijät (Fliegl Fahrzeugbau GmbH, Kögel Trailer GmbH, Krone Commercial Vehicle SE, Langendorf GmbH, Schmitz Cargobull AG, Schwarzmüller GmbH, System Trailers Fahrzeugbau GmbH, Wecon GmbH) edustavat Saksassa yli 80 % vuosittaisista rekisteröinneistä perävaunusegmentissä ja yli 70 % koko Euroopassa.
Perävaunuvalmistajat ovat sitoutuneita Pariisin ilmastosopimukseen ja vakuuttuneita siitä, että ilmastonsuojelu voi olla todella tehokasta vain, jos se on taloudellisesti kannattavaa ja teknisesti mahdollista. Ilman tarvittavia muutoksia nyt on yli 70 000 työpaikkaa vaarassa. Asian taloudelliset ja sosiaaliset seuraukset Saksalle ja Euroopan teollisuudelle olisivat vakavia.
Saksan autoteollisuusliitto (VDA) jakaa perävaunuvalmistajien huolen epärealistisen korkeista ja koko ajoneuvokantaa koskevista saavuttamattomista CO₂-tavoitteista. Se näkee myös, että suurin osa perävaunuvalmistajista Saksassa ja Euroopassa on eksistentiaalisesti uhattuna, jos (EU) 2014/1610 asetus pannaan nykymuodossaan täytäntöön.