MAN - Uudet autot

Liittovaltion liikenneministeriön mukaan Saksassa puuttuu noin 40 000 rekisteröityä kuorma-autopaikkaa – erityisesti yöaikaan. ACE-analyysi kesältä 2025 osoittaa, että 76 % levähdysalueista on ylikuormitettuja, jopa 300 %:iin saakka.

Tilanne on erityisen kriittinen A3-, A5-, A7-moottoriteiden varrella ja Frankfurt am Mainin ympäristössä. Seuraukset ovat vakavia: suurentunut onnettomuusriski henkilöautoille, vaaralliset reitit kuljettajille sanitaariosastoille ja lähes rauhoittumattomat tauot.

Kuljettajien on pakko noudattaa ajo- ja lepoaikojaan – rikkomuksia valvotaan digitaalisesti ja niistä määrätään korkeita sakkoja.

Myös ADAC on päätynyt huolestuttaviin johtopäätöksiin

ADAC on tarkastellut pysäköintitilannetta ja löytänyt vakavia turvallisuusriskejä. Erityisen kriittisiä olivat levähdysalueet Sindelfinger Wald (A8) ja Ellwanger Berge (A7): siellä parkkeerasi useita rekkoja sisään- ja ulosajoväylillä tai jopa täysin kielletystä pysäköinnistä – osittain henkilöautopaikoilla tai tien sivuilla.

Autokerho luokitteli alueet vaaraluokkiin “Punainen” ja “Oranssi”. Yhteensä 100 levähdysaluetta testattiin eri puolilla Saksaa, joista 12 Baden-Württembergin osavaltiosta. Viidellä sijainnilla tarkastajat havaitsivat vaarallista väärinpysäköintiä. ADAC korostaa, että kuljettajat eivät pysäköi väärin huolimattomuudesta, vaan yksinkertaisesti siksi, että pysäköintipaikkoja ei ole riittävästi.

Liikenteen tutkimuslaitoksen mukaan Saksassa puuttuu noin 20 000 kuorma-autopaikkaa, Baden-Württembergissä yksin noin 3 000. Huomioiden ennustetun 20 prosentin kasvun (!) kuorma-autoliikenteessä vuoteen 2040 mennessä, ADAC vaatii pysäköintikapasiteetin nopeaa kasvattamista."

Digitaaliset lähestymistavat ja pilottiprojektit

Uudet järjestelmät kuten “Bosch Secure Truck Parking”, jossa on jo 15 000 telemaattisesti verkotettua pysäköintipaikkaa, sekä EU:n aloite “Safe and Secure Parking Areas” (lyhyesti SSPA) pyrkivät luomaan valvottuja ja digitaalisesti varattavia pysäköintipaikkoja. Nämä järjestelmät tulevat kirjaamaan vapaita paikkoja reaaliajassa ja mahdollistamaan varaukset. Myös liikenneministeriö on aloittamassa pilottiprojektia – viiden kohdan suunnitelma on tarkoitettu uusien pysäköintipaikkojen luomiseksi sekä olemassa olevien kapasiteettien paremman digitaalisen jakelun aikaansaamiseksi. Projekti sisältää seuraavat toimenpiteet:

- telemaattiset pysäköintimenettelyt,
- digitaalinen kuormituksen seuranta,
- paremman hyödyntämisen olemassa oleville alueille,
- tukiohjelmat yksityisille sijoittajille.

Toll Collect osallistuu liikenneministeriön viiden kohdan suunnitelmaan niin kutsutun pysäköintitietopalvelun (SID) kautta, ja se on vastuussa tietojen keruusta ja jakelusta. Pysäköintitietopalvelu on ensimmäinen keskeinen tieto palvelu, joka yhtenäisesti kirjaa kuormituksen kuorma-autolevähdyspaikoilla liittovaltion moottoriteiden varrella ja julkaisee jatkuvasti päivitettyjä tietoja.

Myös Euroopassa on pysäköintipaikoista pulaa

Koko Euroopassa tilanne on tiukka: EU:ssa puuttuu noin 390 000 kuorma-autopaikkaa (!) ja erityisesti Ranska, Italia, Puola ja Romania ovat joutuneet vakavaan tilanteeseen. EU reagoi ongelmaan Safe and Secure Parking Areas (SSPA) -ohjelman avulla, jonka tavoitteena on luoda valvottuja ja digitaalisesti varattavia pysäköintipaikkoja. Vuoteen 2025 mennessä yli 91 miljoonaa euroa käytetään tämän infrastruktuurin laajentamiseen – tämä on alku, mutta tarpeen määrään nähden vain pisara meressä.

Pysäköintipula on rakenteellinen ongelma, sekä kansallisesti että eurooppalaisesti. Ilman lisätiloja, digitaalisia ratkaisuja ja poliittista selkeyttä tilanne pysyy tiukkana. On selvää, että kuljettajan on voitava pysäköidä turvallisesti. Autojen levähdyspaikat, digitaaliset palvelut ja EU-aloitteet ovat tärkeitä palasia, mutta toteutuksessa tarvitaan nopeutta. Kasvavan verkkokaupan ja lisääntyvien kuorma-autojen myötä pysäköintipaikkakysymys tulee olemaan koetinkivi kuljettajille ja liikenneturvallisuudelle.

(VerkehrsRundschau)

Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!