MAN - Vaihtoautot

Euroopan jäsenmaat, parlamentti ja komissio ovat päässeet alustavaan sopuun nk. AFIR-asetuksesta, jolla pyritään edistämään vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönottoa erityisesti tie-, vesi- ja lentoliikenteessä. Asetuksesta päästiin yhteisymmärrykseen kolmikantaneuvotteluissa 28.3.2023. Suomen tavoitteet erityisesti harvaan asuttujen vähäliikenteisten alueiden huomioimisesta on sisällytetty saavutettuun sopuun. Sopu vahvistetaan ministerineuvoston kokouksessa.

Asetus velvoittaa jäsenvaltioita varmistamaan muun muassa henkilöautojen sähkölatausinfran rakentumista. Jäsenvaltioiden tulee esimerkiksi varmistaa, että TEN-T-ydinverkolle rakentuisi vuoden 2025 loppuun mennessä vähimmäistehovaatimukset täyttävää latausinfraa 60 kilometrin välein. Euroopan komissio antoi asetusehdotuksen osana EU:n ilmastopakettia eli 55-valmiuspakettia heinäkuussa 2021.

Asetus edistää liikenteen uusien käyttövoimien infran rakentumista eri liikennemuodoissa

EU:n jäsenmaat ja parlamentti hyväksyivät sitovia tavoitteita julkiselle infralle henkilö- ja pakettiautojen sekä raskaiden hyötyajoneuvojen latauksen, tieliikenteessä käytettävän vedyn tankkaamisen sekä tie- ja meriliikenteessä käytettävän nesteytetyn kaasun osalta.

Kolmikantaneuvotteluissa hyväksyttiin myös sitovia tavoitteita vesi- ja lentoliikenteessä käytettävälle maasähkön syötön infralle. Lisäksi asetus sisältää vaatimuksia tietojen saatavuudesta, maksuvaihtoehdoista ja yhteensopivuudesta.

Mitä seuraavaksi?

Seuraavaksi alustavaa sopua käsitellään jäsenmaiden pysyvien edustajien komiteassa (Coreper). Sen jälkeen asetusehdotus on tarkoitus hyväksyä ministerineuvoston kokouksessa ja se tarvitsee myös parlamentin virallisen hyväksynnän. Asetus astuu voimaan 20 päivää sen jälkeen, kun se on julkaistu EU:n virallisessa lehdessä.

Asetuksella kumotaan Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2014/94/EU vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin käyttöönotosta.