EU poistaa vaatimuksensa, että EU-kuorma-autojen on palattava kotimaahansa joka kahdeksas viikko. Näin päätti EU:n tuomiuoistuin viime viikolla. Se on isku päin kasvoja, sanovat pohjoismaiset kuljetusyritykset.
Kotimaahan-paluun kahdeksan viikon välein perusteluna oli epäreilu kilpailu matalapalkkaisilla kuljettajilla ja suunnattu itäeurooppalaisiin kuljetusyrityksiin. Nyt joukko itäeurooppalaisia kuljetusyrityksiä on nostanut syytteen EU:n Liikkuvuuspakettia vastaan pitäen paluupakkoa kahdeksan viikon välein tasa-arvoa loukkaavana.
Päätöksessään EU-tuomioistuin pitää voimassa muut Liikkuvuuspaketin määräykset.
Ruotsissa ja Suomessa katsotaan, että EU-tuomioistuin päätöksellään tukee palkkadumppausta. Jos kuljetustoimintaa harrastetaan pysyvästi Pohjoismaissa, autot tulisi rekisteröidä pohjoismaissa, Ruotsin EU-parlamentaarikko Johan Danielsson sanoo.
Tanskan kanta asiaan ei ole yksiselitteinen. Tanskan Huolintaliikkeiden yhdistyksen Lars Bech sanoo, että "kahdeksan viikon sääntö on vaikeuttanut huolinta- ja kuljetustoiminnan yhteistyötä, mikä on johtanut tehottomiin ratkaisuihin, kalliimpaan rahtiin ja turhaan rasitukseen ilmastonmuutokselle alitehoisilla kuljetuksilla".
(Transportnet.se)