Aivan kuten neuvosto, myös Euroopan parlamentti äänesti komission 45 prosentin päästövähennystavoitteen puolesta valmistajille vuoteen 2030 mennessä, mikä nousee 65 prosenttiin vuodesta 2035 lähtien, ennen kuin se nousee 90 prosenttiin vuodesta 2040 alkaen. IRU:n reaktio? "Epärealistiset tavoitteet".
Nyt poliittinen kehys siirtyy kolmikantakokouksiin, joissa parlamentti, neuvosto ja komissio istuvat yhdessä löytääkseen kompromissin kantojensa välillä.
Parlamentti hyväksyi neuvottelukantansa äänin 445 puolesta, 152 vastaan ja 30 tyhjää. Raskaat ajoneuvot, kuten kuorma-autot, kaupunkilinja-autot ja kaukoliikenteen linja-autot, aiheuttavat yli 25 % tieliikenteen kasvihuonekaasupäästöistä EU:ssa, ja niiden osuus EU:n kasvihuonekaasupäästöjen kokonaismäärästä on yli 6 % EU-parlamentin mukaan.
Kaupunkibussit päästöttömiä vuodesta 2030
Kaikkien uusien kaupunkibussien on oltava 100 % päästöttömiä vuoteen 2030 mennessä (EU:n neuvosto oli ehdottanut määräajan lykkäämistä vuoteen 2035 EU:n komission 14. helmikuuta 2023 esittämän ehdotuksen johdosta, jossa pyydettiin ZE:n valtuutusta uusille kaupunkibusseille vuonna 2030) .
Kaupunkien väliset linja-autot on poistettu tästä kohteesta ja liitetty kuorma- ja linja-autojen joukkoon. Uusien CO2-määräysten ja vuodesta 2021 voimaan tulleen puhtaita ajoneuvoja koskevan direktiivin välillä oli ilmennyt ristiriita: ehdotetut CO2-määräykset laajensivat määritelmää alun perin kattamaan luokan 2 linja-autot, joissa on matala sisääntulo.
Poikkeus on otettu käyttöön myös biometaanilla toimiville busseille vuoteen 2035 asti, kuten Eamonn Mulholland kommentoi The International Council on Clean Transportation -järjestöstä Linkedin-julkaisussa.
Hän lisää: ”Päivän ylivoimaisesti keskustelluin aihe oli hiilidioksidin korjauskerroin (CCF), jonka avulla vaihtoehtoisten polttoaineiden osuus olisi otettu huomioon kuorma-autonvalmistajien tavoitteissa. CCF:n vastustajat väittivät, että se ottaisi hallinnan pois valmistajilta ja antaisi sen polttoainetoimittajille, mikä loisi merkittävää epävarmuutta. Kannattajat väittivät, että teknologianeutraali lähestymistapa oli tarpeen. Lopulta CCF äänestettiin alas, joten sitä ei oteta mukaan. Viime kuukausina olemme käyttäneet paljon aikaa näyttääksemme, kuinka haitallista CCF olisi, joten on lohdullista tietää, että tämä on ainakin vältetty."