"ELV-asetus ( End of Life Vehicles) on EU:n valmisteilla oleva asetus, jonka tavoitteena on vähentää romuajoneuvoista syntyvää jätettä ja edistää niiden uudelleenkäyttöä, kierrätystä ja muuta hyödyntämistä ympäristöystävällisesti."
Nykyisessä muodossaan asetus uhkaa lakkauttaa ajoneuvoharrastuksen ja moottoriurheilutoiminnan sekä viedä historialliset ajoneuvot museoista.
Suomessa tämän seuraukset tapahtuma- ja kulttuuritoiminnalle sekä alan palvelutuotannolle olisivat yli 500 miljoonaa euroa vuosittain ja vaikuttaisivat suoraan tai välillisesti yli miljoonaan suomalaiseen.
Ajoneuvoharrastajat esittävät, että asetukseen lisätään tarkennus, jossa harraste- ja kilpailukäytössä olevat ajoneuvot rajataan sen ulkopuolelle.
Lisäksi ehdotetaan, että Suomessa harrastuneisuuden valvontaa toteutettaisiin riippumattomien ajoneuvotarkastajien avulla museoajoneuvotarkastuksen tapaan, mutta laajemmin. Alan toimijat ovat jo tehneet esityksen asiasta Traficomille 26.5.2025.
Harrastajayhteisö korostaa, että kiertotalousasetuksen perusperiaatteita pidetään sinänsä tärkeinä ELV-ajoneuvojen osalta, mutta ajoneuvojen ja varaosien vapaa liikkuvuus ja kauppa Euroopan alueella on turvattava.
Museo-, harrasteajoneuvo- ja kilpailutoiminta eivät voi jatkua, jos käytettyjen varaosien säilyttäminen ja jakaminen harrastajien toimesta estetään. Uusien kilpa-autokorien ja osien valmistus sekä huolto muuttuisivat mahdottomiksi, mikä vaarantaisi koko moottoriurheilun ja kulttuuriperinnön tulevaisuuden.
Suomen Ajoneuvohistoriallinen Keskusliitto (SAHK) on yhteistyökumppaneidensa valtuuttamana sekä erityisesti Vehoniemen automuseon ja Espoon Automuseon avulla toimittanut asiantuntijalausunnot eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnalle sekä ympäristövaliokunnille.
Lausunnoissa esitetyt ehdotukset on pääosin huomioitu valmistelussa, mutta SAHK pyrkii edelleen vaikuttamaan päättäjiin Suomen lopullisen kannan ja EU-asetuksen suhteen. Tavoitteena on varmistaa, että ajoneuvoharrastaminen ja yksityishenkilöiden välinen varaosakauppa voivat jatkua nykyiseen tapaan.
Liikkuva kulttuuriperintö on olennainen osa suomalaista historiaa ja yhteisöllisyyttä. Sen säilyminen vaatii monipuolisia mahdollisuuksia ajoneuvojen ylläpitoon ja varaosien hankintaan.
Eduskunnan valiokuntien lausunnot ja EU:n valiokuntien kannat ovat viime päivinä tukeneet tavoitteitamme. Aikaa on kuitenkin vain syksyyn ennen EU-parlamentin äänestystä. Siksi viestimme edelleen aktiivisesti EU-edustajille, keskeisille valiokunnille ja päättäjille liikkuvan kulttuuriperinnön puolesta.
Vetoomuksen allekirjoittaneet järjestöt edustavat yli 200 000 suomalaista ajoneuvoharrastajaa.
Allekirjoittaneet järjestöt
Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto – SAHK ry
Autoliitto ry
Veteraanimoottoripyöräklubi ry
AKK-Motorsport
Finnish Hot Rod Association, FHRA
Automuseoiden Neuvottelukunta ry
Autohistoriallinen Seura ry
Naisten Automobiiliklubi ry
Suomen Moottoriliitto ry
Suomen Motoristit SMOTO ry
Espoon Automuseo ry
Vehoniemen automuseo