EU:n autoteollisuus asensi vuonna 2024 yhteensä 30 650 teollisuusrobottia, mikä on 5 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. Kansainvälisen robotiikkaliiton (IFR) mukaan kuusi kymmenestä suurimmasta autonvalmistusmaasta kirjasi kaksinumeroisia pudotuksia robottien käyttöönotossa.
Syynä suurimmaksi osin sähköautojen odotettua heikommaksi jäänyt kysyntä.
Saksa, EU:n suurin ajoneuvotuottaja ja maailman neljänneksi suurin, kärsi erityisen jyrkän laskun: vuonna 2024 asennettiin 6 932 robottia, mikä merkitsi 25 prosentin pudotusta edellisvuoteen. Saksan autoteollisuuden osuus maan robottiasennuksista on neljässä vuodessa supistunut 40 prosentista 26 prosenttiin.
Muiden suurten valmistusmaiden tilanne oli samankaltainen. Ranskassa robottiasennukset vähenivät 41 prosenttia, Slovakiassa 75 prosenttia ja Romaniassa 50 prosenttia. Espanjassa, Italiassa ja Tšekissä lasku oli maltillisempaa. Poikkeuksena oli Unkari, jossa suurten autoteollisuushankkeiden myötä robotti-investoinnit kasvoivat 305 prosenttia.
Asiantuntijoiden mukaan alan näkymät pysyvät vaisuina myös vuonna 2025. Sähköautojen odotettua heikommaksi jäänyt kysyntä, ja poliittinen epävarmuus lykkää investointeja. Heinäkuun lopussa solmittu EU:n ja Yhdysvaltojen kauppa- ja tullisopimus on kuitenkin tuonut toivoa tilanteen parantumisesta. Kasvua odotetaan laajemmin vasta vuosina 2027–2028.
Tiedote | IFR International Federation of Robotics