Busseihin ja kuorma-autoihin sovelletaan jatkossa EU:ssa tiukempia CO2-määräyksiä. EU-maat hyväksyivät 13.5.2024 vihdoin lain, joka vähentää edelleen tieliikenteen hiilidioksidipäästöjä ja ottaa käyttöön uusia tavoitteita vuosille 2030, 2035 ja 2040.
Ministerien vahvistus oli viimeinen tarvittava äänestys määräyksille. Uusien linja-autojen ja uusien kuorma-autojen CO2-päästöjen pitäisi siksi laskea 45 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, 65 prosenttia vuoteen 2035 mennessä ja 90 prosenttia vuoteen 2040 mennessä - vuoteen 2019 verrattuna.
Lisäksi uusien kaupunkibussien pitäisi olla täysin päästöttömiä vuoteen 2035 mennessä. Vuoteen 2030 mennessä niiden pitäisi tuottaa 90 prosenttia vähemmän päästöjä vuoteen 2019 verrattuna. EU-maat sopivat säännösten sisällöstä helmikuussa. Kun uudet määräykset on hyväksytty EU-maissa, ne on nyt julkaistava EU:n virallisessa lehdessä, jotta ne voivat tulla voimaan.
Autoteollisuusliiton VDA:n puheenjohtaja Hildegard Müller sanoi: ”Kunnianhimoisten tavoitteiden saavuttamiseksi, riittävän tiheä sähkölataus- ja vetysäiliöinfrastruktuuriverkosto raskaille hyötyajoneuvoille koko Euroopassa on ratkaiseva edellytys. Tällä hetkellä se ei valitettavasti ole lähelläkään.
Kolme suurinta Euroopan hyötyajoneuvojen valmistajaa Daimler Truck, Traton ja Volvo ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 2021 lähtien ja haluavat rakentaa latausverkoston akkukäyttöisille raskaille pitkän matkan kuorma-autoille ja linja-autoille Eurooppaan vuoteen 2026 mennessä. Sen pitäisi toimia vihreällä sähköllä.
(AutomobilIndustrie)