MAN - Vaihtoautot

Viime keväänä EU-parlamentti hyväksyi kovien neuvottelujen jälkeen tiukennettuja sääntöjä valtionrajat ylittävälle liikenteelle, työ- ja lepoajoille ja muille yksityiskohdille.

Koska sopimus jä uusien EU-vaalien taakse, kuljetusvaliokunnan on äänestettävä uudestaan paketin hyväksymisestä. Äänestykseen on pakottanut EU:n konservatiivinen "uudistava" ryhmittymä ECR. Vastustus muodostuu ECR:n sisällä etenkin Itä-Euroopan maiden jäsenistä.

Kuljetusvalikunnan äänestyksessä 30 jäsentä äänesti uuden tiukennetun sääntöpaketin puolesta, 19 vastusti. Sääntöpakettia sovitetaan sen jälkeen ministerineuvoston, parlamentin ja komission kesken.

Uuden sääntöpaketin, kabotaasisääntöjen, mukaan sallitaan vapaa määrä kabotaasikuljetuksia vieraalla maaperällä kolmen päivän aikana. Sen jälkeen auton on palattava "kotimaahansa" 60 tunnin ajaksi. Ajo- ja lepoaikasäännön mukaan kuljettaja saa ajaa kaksi viikkoa lyhennetyllä lepoajalla omassa ohjaamossa. Täysi viikkolepo ei ole sallittu ohjaamossa.

Ruotsissa uusi kabotaasisäännöstö tulkitaan siten, että "ruotsalaista" palkkaa edellytetään jokaiselle, joka ajaa kuljetuksia Ruotsissa; ketään ammattikuljettajaa ei saa pakottaa lepäämään auton ohjaamossa, työnantajan/kuöjetusliikkeen on tarjottava kohtuullista asumusta lepoon; ajo- ja lepoaikojen on oltava kohtuullisia niin, ettei liikenneturvallisuutta ja ajokuntoa vaaranneta; kaikissa kuorma-autoissa oltava gps sääntöjen tarkkailua varten; kuorma-auton on palattava koti-/asemamaahansa vähintään kerran neljässä viikossa; säännöt koskevat kaikkia kuorma-autoja, myös kevytkuorma-autoja joita säännöt eivät ole koskeneet; tilaajavastuuta on tarkennettava niin, että kuljetuksen ostaja velvoitetaan vastuuseen reiluista työehdoista kuljetustyöntekijöille (mistä eivät vastaa tänään).

 (Trailer.se)