Alko-puhallusratsioiden määrä tieliikenteessä on vähentynyt 8 EU-maassa ja lisääntynyt 5:ssä maassa. 13 EU-maassa ei ole tietoa tienvarsitarkastusten määrästä, mikä estää alkoholin vaikutuksessa ajavien määrän ja kehityksen seurantaa.
Vain 23 % EU-kansalaisista uskoo jäävänsä kiinni alkoholin vaikutuksen alaisena ajamisesta. Tutkimus osoittaa, että vain kiinnijäämisriskin suuruus vaikuttaa asiassa lain noudattamiseen.
Ylinopeusvalvonnan määrä vaikuttaa ratkaisevasti nopeusmääräysten noudattamiseen. Ruotsissa on 100 kertaa enemmän nopeuskameroita/miljoona asukasta kuin Tsekissä. EU-maissa nopeusvalvonta lisääntyy ja ylinopeusrangaistusten lukumäärä on kasvanut 21 jäsenmaassa ja vähentynyt 7 jäsenmaassa.
ETSC patistaa EU:ta tehostamaan määräyksiä ja valvontaa maan rajat ylittävän liikenteen kohdalla. Eräissä EU-jäsenmaissa alle puolet ulkomaisille kuljettajille määrätyt sakot maksetaan.
Turvavöiden käyttö takaistuimilla vaihtelee suuresti eri EU-maissa. Saksassa 99 % matkustajista takaistuimilla käyttää turvavöitä, Italiassa vain 11 % käyttää.
Kännykän käyttö ajon aikana on vähentynyt 14 EU-maassa ja lisääntynyt 11 EU-maassa. Huolestuttavaa on sosiasalisen median seurannan ja tekstiviestien lähettämisen lisääntyminen ajon aikana.