EU-direktiivi 2022/362 astui voimaan tänä keväänä.Se velvoittaa jäsenmaita verottamaan jäsenmaita kilometriperusteisesti CO2-päästöjen mukaan. Uudistus nostaisi esimerkiksi Euro6 dieselyhdistelmille maksun jopa 34,8 senttiin/km! Päätä huimaava korotus toisi monen jäsenmaan rapakunnossa olevaan kassaan tervetullutta lisärahaa. Sitä tuskin vastustettaisiin. ”Vihreää siirtymää” kannattavat maat tuskin vastustaisivat, vaikka valtionkassa olisikin kunnossa.
Entä sitten, kun valtaosa liikenteestä onkin muuttunut ”nollapäästöiseksi”? Miten silloin rahoitetaan suuriin km-verotuloihin tottuneet valtionkassat?
Saksalla on jo ratkaisu siihenkin: km-vero tullee koskemaan myös täyssähkökalustoa. Kun km-vero alkaa olla samoissa lukemissa kuin raskaimpien diesel-yhdistelmien polttoainekustannus - mikä on lopullinen vaikutus EU-kansalaisten elinkustannuksiin?
Vakavaa kysymystä selvittää Åbo Akademin ”tuplaprofessori” ja intohimoinen raskaimpien kuorma-autojen ja bussien kuljettaja Eurooppa-linjoja myöten, Tom Fredman, tulevassa Auto, tekniikka ja kuljetus 6/2024 -lehdessä.