EU-komission puheenjohtaja Ursula von der Leyen ilmoitti keskiviikkona tutkivansa kiinalaisten autonvalmistajien tukia. Kiinan valtion tuki sähköautojen valmistajille aiheuttaa ongelmia eurooppalaisille yrityksille.
"Näiden autojen hintoja alentavat keinotekoisesti valtavat valtiontuet - tämä vääristää markkinoitamme", sanoi saksalainen huippupoliitikko Euroopan parlamentissa Strasbourgissa.
Komission tietojen mukaan kiinalaiset sähköautot ovat tyypillisesti noin 20 prosenttia halvempia kuin EU:ssa valmistetut mallit. Kiinan sähköautojen osuuden odotetaan kasvavan nykyisestä 8 prosentista 15 prosenttiin vuonna 2025.
Niin sanottu tukien vastainen tutkimus voi johtaa esimerkiksi rangaistustullien perimiseen. EU oli jo aiemmin asettanut polkumyyntitulleja muun muassa Kiinasta tuleville aurinkopaneeleille.
Liittovaltion talousministeri Robert Habeck suhtautui myönteisesti ilmoitukseen tutkimuksesta. Kyse ei ole tehokkaiden ja halpojen autojen pitämisestä poissa Euroopan markkinoilta, vaan pikemminkin sen tarkistamisesta, onko tukia, jotka vääristävät kilpailua epäreilusti, vihreiden poliitikko sanoi Berliinissä.
VDA vaatii pitkän aikavälin strategioita
Autoteollisuuden liitto (VDA) on sitä mieltä, että selvitys ei yksin riitä ratkaisemaan olemassa olevia haasteita.
"Pitkän aikavälin strategioita tarvitaan, koska Saksan ja Euroopan sijainti kärsii korkeista energiakustannuksista, veroista, maksuista ja liiallisesta byrokratiasta", autoteollisuuden liiton (VDA) edustaja sanoi kysyttäessä.
Tiedottaja huomautti myös, että EU:n tukien vastaiset tutkimukset ovat hyvin muodollisia menettelyjä, jotka perustuvat vahvistettuihin kriteereihin ja vaiheisiin. Vahingot on voitava mitata ja myös Kiinan mahdolliset vastareaktiot on otettava huomioon.
"Pelissä on paljon, erityisesti Saksan autoteollisuudessa", sanoi Automotive Researchin johtaja Ferdinand Dudenhöffer dpa:lle. Saksalaiset myivät 30–40 prosenttia autoistaan Kiinan markkinoille, ja ne olisivat hänen mielestään ensimmäinen vastatoimien kohde. Saksalaiset autonvalmistajat itse esittivät aluksi varauksia. BMW ilmoitti, ettei se halunnut kommentoida ilmoitusta ennen kuin konkreettisia avainkohtia oli saatavilla.
Yksi riski Kiinan kanssa on se, että tärkeät teollisuudenalat ulkoistavat tuotantonsa. "Emme ole unohtaneet, kuinka Kiinan epäreilut kauppakäytännöt ovat vaikuttaneet aurinkoteollisuuteemme", von der Leyen sanoi. Aurinkojärjestelmien tuotanto on viime vuosina siirtynyt yhä enemmän Kiinaan, ja Saksan aurinkoteollisuus on menettänyt suuren merkityksensä.
Ero Kiinan kanssa olisi vaarallinen Saksan autoteollisuudelle
Sähköautojen osalta Kiinan johto asetti vuosia sitten tavoitteeksi nousta teknologiajohtajaksi. Ottaen huomioon Kiinan taloudellisen merkityksen, Dudenhöffer varoitti rangaistuksista: ”Jos kiinalaista tuontia vastaan ryhdytään toimenpiteisiin Euroopassa, voimme täysin varmuudella odottaa Kiinan reagoivan. Ero Kiinan kanssa vahingoittaisi Saksan autoteollisuutta äärimmäisen pahasti.”