EU-komissio esittää uuden Euro7/VII:n toteutusta 2035 mennessä. Euroopan autoteollisuusyhdistys ACEA katsoo ehdotuksen hidastavan siirtymistä vaihtoehtoisiin polttoaineisiin.
Euro7/VII edellyttäisi ajoneuvoilta päästöjen typenoksidivähennystä 13 % henkilöautojen ja 39 % bussien ja kuorma-autojen osalta. Bussien jaa kuorma-autojen EuroVI:sta vähennys olisi peräti 56 %.
Ehdotettu voimaanastuminen olisi henkilöautojen kohdalla heinäkuussa 2025 ja bussien sekä kuorma-autojen kohdalla heinäkuu 2027.
ACEA toteaa vaatimusten olevan erityisen kovia busseille ja kuorma-autoille.
"Vaatimukset nostavat rajusti kustannuksia bussi- ja kuorma-autoalallla ja jättävät alan tavoitteet CO2-vähennysten osalta täysin vailla huomiota. Täyyttääkseen Euro VII-vaatimukset kuorma-autovalmistajien olisi siirrettävä suuria investointeja akkusähkö- ja vety-ajoneuvojen kehittämisestä takaisin polttomoottorien kehittämiseen. Se tulee hidastamaan merkittävästi siirtymistä nollapäästöisiin ajoneuvoihin", ACEA:sta todetaan.
(Susatainable Bus)