
EU tukee 70 hanketta liikenteen sähköistämiseksi ja päästöjen vähentämiseksi yli 600 miljoonalla eurolla. Tavoitteena on kehittää päästöttömiä infrastruktuureja.
Yhteensä 70 hanketta saa yli 600 miljoonan euron rahoitusta “Vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurihankkeesta” (AFIF). Tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä maantie-, meri-, sisävesi- ja ilmaliikenteessä transeurooppalaisen liikenneverkon (TEN-T) varrella.
Hankkeisiin kuuluu latausinfrastruktuurin rakentaminen sähköajoneuvoille, vetytankkausasemien sekä sähköntoimitusjärjestelmien perustaminen satamissa ja lentokentillä. Lisäksi suunnitelmissa on rakentaa ammoniakki- ja metanoliankkurointilaitoksia, jotta ilmastoystävällisten polttoaineiden käyttö laivaliikenteessä olisi mahdollista.
Sähköistäminen maantie- ja ilmakuljetuksessa
Suunnitelmissa on asentaa yli 1000 nopeaa latausasemaa kevyille ajoneuvoille, joiden teho on 150 kW. Raskaalle kalustolle tulee noin 2000 latauspistettä, joiden teho on 350 kW, sekä 586 huipputehosta 1 MW. Lisäksi 16 eurooppalaista lentokenttää sähköistää maapalvelunsa vähentääkseen ilmakuljetuksen päästöjä.
Vety ja vihreät teknologiat satamissa
Vetyteollisuus hyötyy 38 uudesta tankkausasemasta henkilöautoille, kuorma-autoille ja busseille. 24 satamassa aiotaan integroida maasähkölaitoksia (OPS), sähköistää satamapalveluja sekä rakentaa ammoniakkiankkurointilaitoksia. Nämä toimenpiteet nähdään avainasemassa merilogistiikan dekarbonisoinnissa.
EU panostaa kestävään infrastruktuuriin
"Tällä hetkellä tuemme 70 hanketta 600 miljoonalla eurolla EU-varoja, jotta voimme nopeuttaa vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurin kehittämistä koko Euroopassa. Nämä investoinnit vahvistavat kilpailukykyämme ja helpottavat päästöttömään liikenteeseen siirtymistä kaikille kansalaisille“, ilmoitti Apostolos Tzitzikostas, EU-komissaari kestävästä liikenteestä ja turismista.
Paloma Aba Garrote, Euroopan ilmasto-, infrastruktuuri- ja ympäristöhallinnon (CINEA) johtaja, lisäsi:
"Tämä merkittävä EU-tuki julkisille ja yksityisille organisaatioille vauhdittaa liikennesektorin siirtymistä kestävään tulevaisuuteen. Näiden uusien hankkeiden myötä on vuodesta 2021 alkaen myönnetty yli 2,5 miljardia euroa EU-tukia vaihtoehtoisten polttoaineiden projekteihin AFIF:n kautta. Tämä osoittaa EU:n kunnianhimon tehdä päästöttömästä liikenteestä arkipäivää.“
Tausta ja seuraavat vaiheet
Hankkeet ovat peräisin AFIF-ohjelman 2024–2025 toisesta hakukierroksesta, joka päättyi 11. kesäkuuta 2025. Jäsenvaltioiden hyväksynnän jälkeen 13. marraskuuta Euroopan komissio hyväksyy rahoituspäätöksen. CINEA valmistaa tämän jälkeen rahoitusjärjestelyt. Koska varat on käytetty loppuun, kolmatta hakukierrosta ei järjestetä, vaan komissio arvioi palautuksia ja suunnittelee uutta työohjelmaa.



