MAN - Vaihtoautot

EU on tehnyt niin sanotuissa kolmikantaneuvotteluissa päätöksiä uusista, kovista ilmastotavoitteista raskaan liikenteen kasvihuonekaasujen vähentämisessä.

Lainsäätäjät ovat päässeet sopimukseen, jossa asetetaan kunnianhimoisemmat hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet kuorma-autoille ja linja-autoille maailmanlaajuisesti.

Ministerineuvosto ja parlamentti säilyttivät komission ehdotuksessaan asettamat tavoitteet. Kyseessä on 45 prosentin vähennys vuoteen 2030 mennessä, 65 prosentin vähennys vuoteen 2035 mennessä ja 90 prosentin vähennys vuoteen 2040 mennessä. Nämä tavoitteet koskevat yli 7,5 tonnin raskaita kuorma-autoja ja linja-autoja.

Nämä ovat tuttuja lukuja, mutta nyt tämä uusi ilmastotavoite on asetettu myös EU:n korkeimmalle tasolle. 

Kuorma-autojen ja linja-autojen valmistajat tukevat täysin kunnianhimoista hiilidioksidipäästöjen vähentämisohjelmaa. Sovittu käyttöönottoaikataulu on kuitenkin edelleen erittäin haastava elintärkeiden mahdollistavien ehtojen puuttuessa, totesi Euroopan autonvalmistajien liitto (ACEA).

"Sähkön lataus- ja vedyntäytön infrastruktuuri, kattavat hiilen hinnoittelujärjestelmät ja mielekkäät tukitoimenpiteet liikenteenharjoittajien nopeaan investoimiseen ovat päästöttömien ajoneuvojen lisäksi avainasioita raskaan liikenteen alan nopeaan hiilestä poistamiseen", painotti Sigrid de Vries, ACEA:n pääjohtaja.

"Ilman päästöttömien mallien kysyntää tukevaa viitekehystä on mahdotonta saavuttaa tavoitteita, varsinkin suunnitellulla aikajanalla", de Vries jatkaa.

Acea toteaa, että useilta sidosryhmiltä vaaditaan yhteistä ponnistelua koko kuljetusekosysteemissä.

"Panostamme ja lisäämme päästöttömien kuorma-autojen ja linja-autojen sarjatuotantoa, mutta luotamme asiakkaidemme kykyyn investoida uusiin ajoneuvoihin korvaamaan tällä hetkellä Euroopan teillä liikkuvia vanhoja ajoneuvoja."

Vedyn ja sähkön infrastruktuurin lisäksi Acea toteaa, että tarvitaan järjestelmä, jossa kasvihuonekaasut hinnoitellaan ja tuetaan toimenpiteitä, joilla vauhditetaan investointeja sähköistettyihin ajoneuvoihin.

Tavoitteiden saavuttaminen vuoteen 2030 mennessä edellyttää yli 400 000 akku- ja vetykäyttöistä ajoneuvoa, ja vähintään kolmanneksen kaikista uusista rekisteröinneistä on oltava päästöttömiä. Eurooppa tarvitsee vähintään 50 000 sopivaa latausasemaa (enemmistö Megawatt Charging Systemsistä) ja vähintään 700 vedyn täyttöasemaa, jotta yhtälö toimisi.

 

 

 

 

 

 

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!