Kuorma- ja linja-auton ammattimaiseen ajamiseen (C- ja D-ajokortit) sovellettavaa nk. CPC- eli ammattipätevyysdirektiiviä ollaan muuttamassa EU-parlamentin toimesta. Muutokset vaikuttavat Suomessa myös LVM:n ja Trafin tulkintoihin, jotka osin ovat olleet ko. direktiiviäkin kömpelömpiä ja mielivaltaisempia.
EU-tason muutoksista on tihkunut niukasti tietoa. Päällimmäisenä on, että "jotain tarttis tehdä" koko EU:ta haittaavan ja nopeasti kasvavan ammattikuljettajapulan torjumiseksi.
Siihen liittyen EU-parlamentin kuljetusvaliokunta on paljastanut ehdotuksen ammattipätevyysvaatimuksen poistamisesta 100 km säteellä tehtäville kuorma- ja linja-autokuljetuksille. Poikkeus olisi sovellettavissa kuljettajiin, joiden päätoimena ei ole ammattimainen ka:n tai la:n kuljettaminen.
Ehdotus on kohdannut vastustusta kuljetusalan edunvalvontajärjestöjä edustavan ETSC:n taholta. ETSC pelkää poikkeusluvan houkuttelevan väärinkäytöksiin, epäreiluun kilpailuun ja johtavan liiketurvallisuuden kannalta pahoihin seurauksiin. Nähdään että kaupallisia ka- ja la- kuljetuksia voisi suorittaa kuljettajilla, jotka eivät vuosikausiin ole ajaneet ko. ajoneuvoja. Suomesta ETSC:n jäseniä ovat mm. Liikenneturva, Trafi ja Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuuskeskus.
Myös Tispol (Euroopan liikennepoliisien yhteiselin) vastustaa ehdotusta liikenneturvallisuuteen vedoten.
Suomessa odotetaan jännityksellä EU:n ammattipätevyysdirektiivin remonttien tulkintoja LVM:n ja Trafin toimesta. Ne ovat olleet osin direktiiviäkin tiukempia, ristiriitaisia ja maan elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta haitallisia. Kuljetusalalla toivotaan, että tulkinnoista vastaava virkamiestaso jättäisi oman valtansa korostamisen ja näkisi paremmin maan yhteisen edun.