Heinäkuun alusta lähtien raskaille ajoneuvoille on ilmoitettava hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus osana päästöjen tyyppihyväksyntää. Muutoksella pyritään auttamaan liikennöitsijöitä ajoneuvojen vertailussa ja valitsemaan pienempipäästöisiä ja vähemmän kuluttavia ajoneuvoja. VECTO-simuloinnilla voidaan todentaa tyyppihyväksynnässä ilmoitetut päästöt.
Raskaiden ajoneuvoyhdistelmien polttoaineenkulutukseen ja hiilidioksidipäästöihin vaikuttavat ajosuorite, sen vaatimat päällirakenteet ja varusteet, ajo-olosuhteet, ajoneuvon tekniset ominaisuudet sekä ajotapa. Euroopan komission asetuksen (EU) 2017/2400 mukaisesti uusille raskaille hyötyajoneuvoille on määritettävä hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus osana päästöjen tyyppihyväksyntää.
Euroopan komission asetuksen (EU) 2017/2400 mukaisesti uusille raskaille hyötyajoneuvoille on määritettävä hiilidioksidipäästöt ja polttoaineenkulutus osana päästöjen tyyppihyväksyntää. Maastokuorma-autot (G-luokka) on kuitenkin vapautettu CO2-päästölukemien määrittelystä.
Säädöksen ensimmäinen vaihe tulee voimaan 1.7.2019, ja se koskee lähinnä yli 16 tonnin kuorma-autoja varustettuna enintään 3 akselilla. Tällaisen auton akseleista vain yksi saa olla vetävä. Säädöksen soveltaminen laajenee vuoden 2020 aikana koskemaan myös tiettyyn osaan tätä suurempiakin raskaita kuorma-autoja.
- Uusien vaatimusten myötä raskaassa kalustossa päästään vertailemaan automallikohtaisia CO2-päästöjä samalta lainsäädännön määrittämältä pohjalta. Tavoitteena on tukea liikennöitsijöitä kiinnittämään ostotilanteessa huomiota CO2-päästöihin ja polttoaineen kulutukseen sekä tekemään vertailuja eri vaihtoehtojen välillä. Nämä CO2-arvojen määritykset toimivat myös pohjana autonvalmistajille asetettaville päästötavoitteille, sanoo erityisasiantuntija Keijo Kuikka.
VECTO:n CO2-päästöjen simulointi todentaa päästöjä
Autonvalmistajat käyttävät CO2-päästöjen määrittämiseen VECTO-simulointia. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin uudessa tutkimuksessa on tarkasteltu, kuinka hyvin menetelmä pystyy todentamaan Suomessa tyypillisten ajoneuvoyhdistelmien päästöjä. Menetelmä yhdistää mittausta ja simulointia: näin voidaan huomioida ajoneuvon teknisten ominaisuuksien ja päällirakenteen vaikutukset päästöihin ja polttoaineenkulutukseen.
Traficomin julkaiseman tutkimuksen mukaan VECTO-menetelmällä määritetyt polttoaineenkulutukset ovat hyvä arvio todellisesta kulutuksesta hyvissä ajo-olosuhteissa ja hyväkuntoisella maantiellä.