Euroopan parlamentti hyväksyi mietintönsä ajokorttidirektiivistä ja sopi keskeisistä uudistuksista esteiden poistamiseksi, jotka vaikeuttavat pääsyä kuljettajan ammattiin.
Neuvoston ja komission kanssa käytävien kolmikantaneuvottelujen tahdissa Euroopan parlamentin täysistunto hyväksyi kantansa ajokorttidirektiiviin, mikä tarjoaa huomattavan edistysaskeleen nuorten kuljettajien ikärajojen poistamisessa sekä kolmansien maiden kuljettajien integroitumisen helpottamisessa EU:hun.
IRU:n EU:n edunvalvontajohtaja Raluca Marian sanoi: "Euroopan parlamentti otti tänään suuren askeleen poistaakseen keskeiset esteet, jotka estävät nuoria EU-kansalaisia ottamasta ammattiin ja kolmansien maiden kuljettajia täydentämästä paikallista lahjakkuutta. EU:n tieliikenneala tarvitsee sekä paikallisia kuljettajia että kolmansien maiden ammattilaisia voittaakseen jatkuvan kuljettajapulan. Meiltä puuttuu jo yli 500 000 ammattikuljettajaa."
”Painopisteemme on ennen kaikkea houkutella lisää paikallisia lahjakkuuksia, mukaan lukien nuoria ja naisia. Mutta kun otetaan huomioon kuljettajapula ja se, että monet kuljettajat ovat lähestymässä eläkeikää, meidän on täydennettävä paikallista lahjakkuutta kolmansien maiden kuljettajilla", hän lisäsi.
Suuret uudistukset nuorten kuorma-autonkuljettajien houkuttelemiseksi
Kuorma-autoalan suureksi uudistukseksi muodostuvassa täysistunnossa kannatettiin EU:n mukana kulkevan ajojärjestelmän käyttöönottoa, jonka avulla 17-vuotiaat kuorma-autonkuljettajat (luokat C ja C1) voivat hankkia turvallisesti käytännön ajokokemusta ja perehtyä ajoneuvojen kuljettamiseen kokeneen kuljettajan rinnalla.
"Sana "mukana" on ratkaisevan tärkeä, kun tarkastellaan ehdotettua tekstiä ajokortin tarkistuksessa. 17-vuotias kuorma-autoa ajava henkilö ohjaamossa kokeneen kuorma-autonkuljettajan valvonnassa on eräänlainen laajennettu työharjoittelu. Tämä auttaa pitkälle kuromaan koulujen välistä eroa. Olemme iloisia siitä, että parlamentti on ymmärtänyt sen oikein, Raluca Marian sanoi.
Parlamentti on myös selventänyt, että sekä kansallisen että kansainvälisen kuorma-auton ajo-ikä on EU:ssa 18 vuotta.
Suuret uudistukset nuorten linja-autokuljettajien houkuttelemiseksi
Samoin parlamentti on vahvistanut, että linja-auton ammattikuljettajien alaikäraja on 21 vuotta.
Parlamentti on myös antanut jäsenvaltioille mahdollisuuden poistaa mielivaltainen 50 kilometrin rajoitus 19-vuotiailta linja-autonkuljettajilta matkustajien kuljettamiseen kansallisella alueellaan.
"Tämänpäiväistä Euroopan parlamentin mietintöä voidaan pitää menestyksenä kollektiivisessa henkilöliikenteessä, johon kohdistuu merkittäviä paineita kuljettajapulan vuoksi, joka kasvoi 54 prosenttia vuodesta 2021 vuoteen 2022", Raluca Marian sanoi.
”Menetämme liian monta nuorta eurooppalaista ammattilinja-autokuljettajaehdokasta näiden oikeudellisten esteiden vuoksi. Näemme jo nyt tämän huolestuttavat seuraukset: alle 3 % linja-autonkuljettajista on alle 25-vuotiaita. Tämä suuntaus vain pahenee tulevina vuosina, jos konkreettisiin toimiin ei ryhdytä, hän lisäsi.
Kolmansien maiden kuljettajat
Parlamentti tunnusti Euroopan parlamentin liikennevaliokunnan mukaisesti tarpeen laajentaa komission ehdotusta kehittää EU:n puitteet kolmansien maiden ajokorttien ja pätevyyden tunnustamiseksi.
"Yhdenmukaisen ja avoimen EU-kehyksen kehittäminen kolmansien maiden ammattikuljettajien ajokorttien ja pätevyyksien tunnustamiseksi on ratkaisevan tärkeää. Kolmansien maiden kuljettajilla olisi oltava samat oikeudet kuin eurooppalaisilla kuljettajilla. Tätä varten on välttämätöntä, että heidän oikeutensa tunnustetaan ja kunnioitetaan kaikissa jäsenvaltioissa. Tarvitsemme kolmansien maiden kuljettajia täydentämään paikallista lahjakkuutta ja täyttämään aukon”, Raluca Marian sanoi.
Avustus taksiyrityksille ja pienille kaupunkikuljetuksille
Euroopan parlamentti kannatti liikennevaliokunnan käytännön ehdotusta vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöönoton helpottamiseksi sallimalla B-luokan ajokortin haltijoiden kuljettaa vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviä ajoneuvoja, joiden paino on enintään 4,25 tonnia nykyisen 3,50 tonnin rajan sijaan.
”Edukunnan mietinnössä otettiin tarkasti huomioon nollapäästöisten ajoneuvojen yleistymistä muovaavat realiteetit. Tämä on erityisen tärkeää takseille ja kuljetuspalveluntarjoajille, jotka ajavat vaihtoehtoisella polttoaineella toimivia pakettiautoja tai minibusseja, jotka tarvitsevat myös erikoisvarusteita, kuten pyörätuoleja ja joiden kokonaispaino on tyypillisesti 3,5–4,25 tonnia. Kuvittele, jos kaikki nämä kuljettajat olisivat yhtäkkiä tarvinneet C- tai D-ajokortteja vain siksi, että heidän ajoneuvonsa tulivat raskaammiksi tekniikan takia”, Raluca Marian sanoi.
Seuraavat vaiheet
Sekä parlamentti että neuvosto ovat nyt hyväksyneet kantansa direktiiviin. Kolmikantaneuvottelujen odotetaan päättyvän seuraavan vaalikauden aikana.
"Toivomme, että parlamentin neuvottelijat vakuuttavat neuvoston kollegansa kantansa pragmaattisuudesta, jota tieliikenneala tukee", Raluca Marian totesi.