
ETSC (European Trnsport Safety Council) hälyttää amerikkalaisten autojen turvallisuusvajeista Euroopassa:
EU:n viranomaisten on tarkasteltava uudelleen nopeasti sovittua kauppasopimusta Yhdysvaltojen kanssa, jolla EU ilmoitti aikovansa “hyväksyä” alhaisempia Yhdysvaltojen ajoneuvostandardeja, ilmoittavat Euroopana suurkaupungit kuten Pariisi, Bryssel ja Amsterdam, sekä yli 75 kansalaisjärjestöä.
Vaatimuksessaan eurooppalaisille päättäjille allekirjoittajat varoittavat, että eurooppalaisten standardien yhtenäistäminen Yhdysvaltojen löyhempien sääntöjen kanssa heikentäisi EU:n globaalia johtajuutta liikenneturvallisuudessa, kansanterveydessä, ilmastopolitiikassa ja kilpailukyvyn ylläpitämisessä.
Liikenneturvallisuus
Kesällä sovittu sopimus toteaa, että “autojen osalta Yhdysvallat ja Euroopan unioni aikovat hyväksyä ja antaa keskinäistä tunnustusta toistensa standardeille.”
EU:n ajoneuvoturvallisuusmääräykset ovat johtaneet 36 prosentin vähennykseen eurooppalaisista liikennekuolemista vuodesta 2010 lähtien. Samaan aikaan Yhdysvalloissa liikennekuolemat ovat kuitenkin kasvaneet 30 prosenttia, ja jalankulkijoiden kuolemat ovat lisääntyneet 80 prosenttia ja pyöräilijöiden kuolemat 50 prosenttia!
Euroopassa on tällä hetkellä pakollisia vaatimuksia elämää pelastaville teknologioille, kuten jalankulkijan törmäyssuojalle, automaattiselle hätäjarrutukselle ja kaistanpitoavustimelle. EU:ssa pitkään voimassa olleet tyurvavaatimukset kuten muodonmuutosalueet ajoneuvojen etuosassa onnettomuuksien vakavuuden vähentämiseksi ja terävien reunojen kielto, ovat tehneet autoista kuten Tesla Cybertruck laittomia myydä Euroopassa.
“Eurooppa on rakentanut maineensa uraauurtavilla tiukoilla ajoneuvostandardeilla. Yhdysvaltojen standardien hyväksyminen kumoaisi vuosikymmenten EU:n edistymisen,” sanovat allekirjoittajat. Kirjeen mukaan “tällaisen siirron seuraukset eurooppalaiselle liikenneturvallisuudelle olisivat merkittävät”.
Euroopan ilmanlaatu ja terveys vaarassa
EU aikoo asettaa rajoituksia haitalliselle saasteelle, joka johtuu jarrujen ja renkaiden kulumisesta vuodesta 2026 alkaen. Samalla Yhdysvallat on heikentämässä ajoneuvojen ilmanlaaturatkaisujaan. Heikompien Yhdysvaltojen standardien hyväksyminen lisää eurooppalaisten altistumista saasteille, jotka liittyvät astmaan, syöpään ja lukuisiin sydän- ja verisuonitauteihin sekä neurologisiin sairauksiin, varoittavat allekirjoittajat.
Työpaikkariskit Euroopassa
Suuret EU-brändit, kuten BMW, Mercedes ja Stellantis, valmistavat jo suuria määriä ajoneuvoja Yhdysvaltojen tehtaissa EU:n standardien mukaisesti – erityisesti suurempia SUV-malleja. Jos alhaisempia Yhdysvaltojen ajoneuvostandardeja hyväksytään Euroopassa, nämä tuotantolinjat voisivat alkaa valmistaa ajoneuvoja näiden alhaisempien standardien mukaisesti ennen kuin tuodaan näitä ajoneuvoja Eurooppaan.
Samalla ajoneuvojen tuotanto siirtyisi EU:sta Yhdysvaltoihin. Alhaisten Yhdysvaltojen autoalan standardien hyväksyminen aiheuttaisi laajamittaisia työpaikkakatoja EU:n autotehtaissa ja koko Euroopan autoteollisuuden toimitusketjussa.
Nykyiset tuontikuvastot on suljettava
Euroopan komissio työskentelee jo yksittäisten ajoneuvojen hyväksynnän (IVA) tiukentamiseksi, jota on käytetty väärin lukuisten ylisuurten yhdysvaltalaisten lava-autojen saamiseksi EU:n kaduille ilman, että ne täyttävät keskeisiä EU:n turvallisuus-, ilmanlaatu- ja ilmastostandardeja.
Alhaisten Yhdysvaltojen ajoneuvostandardien hyväksyminen yleisesti avaisi tulvaportit yhdysvaltalaisille lava-autoille ja suurille SUV-malleille.
Allekirjoittajat kehotavat EU:n päättäjiä vastustamaan aikomusta hyväksyä alhaiset Yhdysvaltojen ajoneuvostandardit EU–Yhdysvallat-yhteisessä lausunnossa ja vahvistamaan julkisesti, että EU:n ajoneuvostandardit ovat neuvottelun ulkopuolella.
(ETSC)



