MAN - Vaihtoautot

Avoin kirje EU:n liikenneministereille: Huoli teini-ikäisten päästämisestä raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen rattiin ja siitä koituvista vaaroista

Arvoisa ministeri, Euroopan komissio julkaisi 1. maaliskuuta 2023 ehdotuksensa EU:n ajokorttisääntöjen tarkistamisesta osana "liikenneturvallisuuden" -lainsäädäntöpakettia. Ennen kuin EU:n jäsenvaltioiden liikenneministerit hyväksyvät kannan 4. joulukuuta, organisaatiomme haluavat tuoda esille huolemme ehdotuksesta alentaa kuorma-auton tai linja-auton ajo-ikärajaa.

Komissio ehdottaa, että 17-vuotiaat voivat aloittaa kuorma-auton kuljettajakoulutuksen. Tämän ajoneuvoluokan suositeltu vähimmäisikä EU:ssa on 21 vuotta, vaikka viisi maata sallii 18-vuotiaiden ajaa raskaita tavarankuljetusajoneuvoja tietyin edellytyksin.

Olemme huolestuneita, että ehdotus yleisen suositellun iän alentamisesta saattaisi kannustaa yhä useampia maita sallimaan nuorten aloittaa yksin ajamisen 18-vuotiaista alkaen. Teinin laittaminen 40-tonnisen kuorma-auton rattiin saattaa aiheuttaa vakavia seurauksia liikenneturvallisuudelle. Näin kertovat tiedot maista, jotka jo sallivat sen.

Saksan vakuutusliiton (GDV) tutkimus osoittaa, että 18–20-vuotiaat raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajat aiheuttivat paljon enemmän henkilövahinkoihin johtaneita törmäyksiä verrattuna kyseiselle ikäryhmälle rekisteröityjen ajokorttien määrään verrattuna kaikkiin muihin raskaiden ajoneuvojen ikäryhmiin. Tämä osuus pienenee huomattavasti 24 vuoteen asti ja pysyy vakaana vanhemmissa ikäryhmissä.

Vastaavasti Suomen Tilastokeskuksen tiedot (2014-2020) osoittavat, että 18-19-vuotiaiden kuorma-auton ja linja-auton kuljettajien osallisuus törmäyksissä suhteessa kyseisen ikäryhmän ajokorttien määrään on huomattavasti suurempi kuin muihin ikäryhmiin ja se pienenee kuljettajan iän myötä.

Puolassa Motor Transport Instituten (ITS) toimittamat tiedot osoittavat saman suuntaista.

Nuoret käyvät läpi merkittäviä biologisia ja sosiaalisia muutoksia 15–25-vuotiaina. Aivojen kehitys jatkuu koko tämän ajanjakson ajan, ja se valmistuu vasta pitkälle 20-luvulle. Näin ollen nuorten kognitiiviset kyvyt eivät ole vielä täysin kehittyneet, kun nuoret oppivat ajamaan. Tämä vaikuttaa heidän käsitykseensä riskistä ja asenteisiinsa niitä kohtaan.

Kognitiivinen kehitys murrosiän aikana voi johtaa suurempaan emotionaaliseen epävakauteen ja assertiivisempaan käyttäytymiseen. Näin ollen nuoret tienkäyttäjinä käyttäytyvät riskialttiina ja he eivät ymmärrä kohtaamiaan vaaroja. Biologiset tutkimukset osoittavat, että 18-vuotiaana ihmisen aivojen alueet, jotka ovat vastuussa tiedon integroinnista ja impulssien hallinnasta, ovat edelleen kehittymässä.

Viestimme on: älkää alentako minkään tyyppisten ajokorttien alaikärajaa, vaan kiinnittäkää erityistä huomiota raskaimpiin ajoneuvoihin, joissa kolarit voivat olla katastrofaalisia.

Lisätietoja ja linkkejä yllä mainittuihin lähteisiin: https://etsc.eu/briefing-reducing-the-minimum-age-for-driving-an-hgv-bus-or-coach-in-the-eu-would-increase-safety-risks/  

Ehdotetut muutokset ovat osa lainsäädäntöpakettia, jonka tavoitteena oli liikenneturvallisuuden parantaminen (se tunnetaan nimellä "liikenneturvallisuuspaketti"). Mutta jos EU toteuttaa suunnitelmia, joiden mukaan teini-ikäiset saavat ajaa kuorma-autoja, lainsäädännöllä on todennäköisesti päinvastainen vaikutus.

Kehotamme teitä ottamaan yllä olevat tosiasiat huomioon päätöksenteossanne.

Ystävällisin terveisin,

Ekin Öztürk, Euroopan kuljetustyöntekijöiden liitto,

Ellen Townsend, Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC,

Filippo Randi, Euroopan tieliikenteen uhrien liitto,

Ceri Woolsgrove, Euroopan pyöräilijöiden liitto