
Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto (ETSC) on tänään tuominnut EU:n liikenneneuvoston päätökset ja kuvannut jäsenvaltioiden kantaa kahteen keskeiseen tiestöturvallisuusasiakirjaan vaaralliseksi turvallisuusstandardien heikentämiseksi, mikä vaarantaa ihmishenkiä Euroopan teillä.
EU:n liikenneministerit ovat vähentäneet Euroopan komission ehdotuksia ajoneuvojen määräaikaistarkastusten nykyaikaistamiseksi ja samalla raivanneet tietä tarkastamattomien pidempien ja raskaampien ajoneuvojen (LHV) leviämiselle koko mantereella.
Ehdotusten lopullinen muoto on kuitenkin neuvottelujen alaisena Euroopan parlamentin ja komission kanssa.
Ajoneuvotarkastukset
Neuvoston kanta tiestön turvallisuussääntöjen uudistamiseen edustaa järjestelmällistä ehdotettujen turvallisuuden parannusten purkamista:
- Moottoripyörät jäävät tarkastamatta: Huolimatta siitä, että pienet moottoripyörät ja skootterit muodostavat 72 % EU:n moottoripyöräkannasta, neuvosto on kieltäytynyt määräämästä EU-tason tarkastuksia alle 125cc:n ajoneuvoille. Lisäksi he ovat hylänneet komission yrityksen sulkea laki, joka sallii jäsenvaltioiden jäävän tarkastamatta suurempia moottoripyöriä epämääräisten “vaihtoehtoisten toimenpiteiden” vuoksi.
- Takaisinveto kaaos: Neuvosto on hylännyt pakollisen yhteyden tiestön kunto-testien ja avoimien ajoneuvotakaisinvetojen välille. Koska takaisinvetoasteet, kuten räjähtävät turvatyynyt, vaihtelevat suuressa määrin ympäri unionia, tämä päätös varmistaa, että vaaralliset viat jäävät huomiotta, jättäen turvallisuutta heikentäviä ajoneuvoja liikenteeseen.
- Silmät kiinni ydin turvallisuustoiminnoissa: Modernit ajoneuvot on varustettu edistyksellisillä turvallisuusjärjestelmillä, joiden on tarkoitus pelastaa henkiä kuten kaistavahdit ja turvavyömuistuttimet, sekä ominaisuuksilla, jotka voivat aiheuttaa riskejä, jos ne eivät toimi kunnolla kuten “DCAS” - uusimman sukupolven avustettu ajoteknologia. Tarkastukset näistä ominaisuuksista puuttuivat komission ehdotuksesta, eikä neuvosto korjannut tätä, mikä tarkoittaa, että viat voivat jäädä havaitsematta.
- Vanhoja ajoneuvoja ei huomioitu: Ministerit peruuttivat myös ehdotuksen, jokavuotisesta tarkastuksesta yli kymmenen vuoden ikäisille autoille ja pakettiautoille, säilyttäen nykyisen kaksivuotisen aikataulun huolimatta todistetusta suuremmasta mekaanisen vian riskistä vanhenevissa ajoneuvoissa.
Pakettiautojen tienvarsitarkastukset käytännössä peruttu
Vaikka komissio ehdotti tienvarsitarkastusten suorittamista 2 %:n osuudelle maan rekisteröidyistä pakettiautoista vuosittain, kohtuullinen ja tarpeellinen tavoite ottaen huomioon jakeluliikenteen räjähdysmäisen kasvun, neuvosto on korvannut tämän tavoitteella, joka perustuu 10 %:n osuudelle raskaiden ajoneuvojen (HDV) tarkastuksista.
Muutoksen todellinen vaikutus on huomattava. Otetaan Belgia esimerkkinä:
- Pakettiautokanta: 897 000 ajoneuvoa.
- Komission ehdotus: Edellyttäisi 17 900 tienvarsitarkastusta (2 % kannasta).
- Neuvoston ehdotus: Edellyttäisi vain 730 tienvarsitarkastusta (laskettuna 10 %:ksi 5 %:n tavoitteesta 147 000 vahvasta raskaan liikenteen ajoneuvokannasta).
Tämä tarkoittaa 96 %:n vähennystä valvontatavoitteessa, mikä käytännössä antaa vapaamatkan vaarallisille pakettiautoille liikenteessä.
Lisäksi jäsenvaltioiden, jotka edellyttävät pakettiautojen vuosittaisia teknisiä tarkastuksia, ei tarvitse lainkaan suorittaa tienvarsitarkastuksia. Satunnaiset tienvarsitarkastukset ovat välttämättömiä sen varmistamiseksi, että tiheästi käytössä olevat pakettiautot pidetään kunnossa.
Megatrukit ilman turvatoimia
Painojen ja mittojen direktiivin uudistuksessa neuvosto on antanut vihreää valoa pidempien ja raskaampien ajoneuvojen (LHVs) rajat ylittävälle liikenteelle suostumusta antavien maiden välillä. Tämä päätös tarkoittaa megatrukkien asteittaista leviämistä EU:ssa ilman asianmukaisia turvatoimia.
Vaarojen vähentämiseksi ei ole juuri lainkaan keinoja:
- Reittianalyysi puuttuu: Jäsenvaltioiden ei tarvitse perusteellisesti analysoida, mitkä reitit ovat turvallisia näille massiivisille ajoneuvoille ennen käyttöönottoa.
- Vaikutusten seuranta poistettu: Neuvosto on poistanut vaatimukset jäsenvaltioilta seurata näiden ajoneuvojen vaikutusta tiestöturvallisuuteen, tien infrastruktuuriin ja liikennemuotouuteen (rautatiekuljetusten häviäminen tienkuljetuksille).
- Kokenemattomat kuljettajat: Äskettäin tehdyllä ajokorttidirektiivinuudistuksella 18-vuotiaat voivat pian ajaa näitä ajoneuvoja ilman mitään vaatimusta erityisestä lisäkoulutuksesta, jota selkeästi tarvitaan näin massiivisen kaluston turvalliseen käsittelyyn.
Ellen Townsend, ETSC:n politiikkadirektori, kommentoi:
"Tämä on kauhea tulos tiestöturvallisuudelle. Liikenneministerit ovat tänään päättäneet kääntää selkänsä vaarallisille ajoneuvoille ja kokemattomille kuljettajille, jotka käyttävät monsteritruckeja. Heikentämällä ajoneuvotarkastuksia he riskeeraavat turvallisuusjärjestelmien epäonnistuvan ja takaisinvetoja ohitettavan. Avoimilla rajoilla megatrukkien osalta ilman asianmukaisia turvatoimia, he asettavat liikkuvan tavarakaupan ihmishenkien edelle.
“On nyt Euroopan parlamentin varmistettava, että nämä ehdotukset parantavat oikeasti tiestöturvallisuutta eivätkä luo uusia riskejä.”
Toimittajille huomautuksia:
- Ajoneuvokannan tilastot Belgiasta vuodelle 2024 Statbelilta.
- Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto on riippumaton ääni tiestöturvallisuudelle Euroopassa.
- Seuraa ETSC:tä Blueskyssä @etsc_eu ja LinkedInissä.



