FIAA esittelee ensimmäisen sektorikatsauksensa, joka vahvistaa bussin strategisen roolin julkisessa liikenteessä Espanjassa. Se tuo noin 6miljardia euroa bruttokansantuotteeseen ja tukee 95 000 työpaikkaa.
Tämän myönteisen kehityksen keskellä kansainvälinen bussi- ja linja-autonäyttely toimii ratkaisujen, innovaation ja vuoropuhelun katalysaattorina julkisen liikenteen tulevaisuudelle.
Madrid, 18. joulukuuta 2025. - Kansainvälinen bussi- ja linja-autonäyttely (FIAA), joka järjestetään IFEMA MADRIDissa 22.-24. syyskuuta 2026, on esitellyt ensimmäisen sektorikatsauksensa, joka korostaa bussin strategista roolia liikkuvuudessa ja Espanjan taloudessa.
Tämä analyysi, joka on tehty asiantuntijoiden, operaattorien ja valmistajien yhteistyössä, vahvistaa, että ala kokee yhden sen myönteisimmistä kausista ja kiinnittää asemaansa kollektiivisen liikkuvuuden olennaisena tukipilarina maassa.
Vuonna 2024 bussiala toi bruttokansantuotteeseen noin 6 miljardia euroa ja tuki noin 95 000 suoraa ja epäsuoraa työpaikkaa.
Raportin mukaan Espanja vahvistaa asemaansa Euroopan johtavana markkinana matkustajamäärässä, ja ajoneuvokannan odotetaan ylittävän 60 000 yksikköä vuoteen 2025 mennessä, mikä merkitsee 5 prosentin kasvua edellisvuodesta.
Rekisteröinnit saavuttavat myös ennätyslukuja vuonna 2025, noin 4 300 uutta ajoneuvoa, vahvistaen laajentumistrendiä, jota ala on pitänyt yllä viimeisen vuosikymmenen aikana.
Tämä kasvu on saanut vauhtia julkisista tuista ja avustuksista, joita on toteutettu vuodesta 2022 lähtien, ja jotka kannustavat julkisen liikenteen käyttöä yksityisautoilun sijasta. Tässä kontekstissa vuodesta 2019 lähtien kysyntä kaupunkiliikenteelle on kasvanut 15 prosenttia, kun taas kysyntä kaukoliikenteelle on kasvanut yli 30 prosenttia, mikä heijastaa kestävää kasvua julkisessa liikenteessä.
Yritysten kalustot kolminkertaistuvat 25 vuodessa
FIAA-raportti osoittaa myös, että bussiala Espanjassa koostuu suurelta osin perheyrityksistä. Ala koostuu pääasiassa pienistä ja keskikokoisista yrityksistä, mikä vastaa muiden Euroopan maiden liiketoimintarakennetta, joissa perheomisteisilla yrityksillä on tärkeä rooli.
Espanjassa on tällä hetkellä noin 2 500 bussiyritystä. Viime vuosina on kuitenkin tapahtunut merkittävä keskittymisprosessi: noin 1 000 yritystä on hankittu muiden yritysten toimesta, ja lisäksi on ollut joitakin sulkemisia. Tämän seurauksena keskimääräinen kalusto on kasvanut 5:stä lähes 17:ään ajoneuvoon yritystä kohti vain hieman yli 25 vuodessa.
Käytännössä lähes koko Espanjan bussiala on perheomisteisten yritysten käsissä. Jopa suuret liiketoimintaryhmät, jotka ovat vieneet liikkuvuuspalveluja kansainvälisesti - lukuun ottamatta muutamia poikkeuksia - ovat edelleen perheomisteisia.
Raportissa korostetaan myös uuden kestävän liikkuvuuden lain (LMS) merkitystä, joka hyväksyttiin marraskuussa. Tämä laki tunnistaa liikkuvuuden perustavanlaatuisena oikeutena ja vahvistaa bussin roolin olennaisena palveluna 49 miljoonalle kansalaiselle. Lainsäädäntö avaa strategisia mahdollisuuksia, jotka liittyvät digitalisaatioon ja hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, edistäen tehokkuutta, kestävyyttä ja liikenteen hallinnan modernisointia.
Sukupolvien vaihdos ja palvelusopimusten uusiminen ovat haasteita, joihin ala kohtaa
Huolimatta näistä mahdollisuuksista ala kohtaa tärkeitä haasteita: palvelusopimusjärjestelmän uusiminen, ammattikuljettajien rekrytointi ja sopeutuminen uusiin kestävyys- ja operatiivisen tehokkuuden vaatimuksiin. FIAA-raportin mukaan nämä haasteet edellyttävät yhteistyötä teollisuuden, operaattoreiden ja hallitusten välillä sekä julkisten ja yksityisten kumppanuuksien edistämistä.
FIAA 2026: Strateginen tapahtuma alan edistämiseksi
Tässä kontekstissa FIAA 2026 vakiinnuttaa asemansa strategisena keskuksena bussin ja linja-auton alan edistämiseksi. Valmistajat, operaattorit ja hallitukset ovat yhtä mieltä siitä, että messut ovat todellinen ratkaisujen katalysaattori, vuoropuhelun ja yhteistyön tila sekä ihanteellinen paikka innovaatioiden esittelyyn, liittoumien vahvistamiseen ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien luomiseen.
Kansainvälinen bussi- ja linja-autonäyttely vakiinnuttaa asemansa alan pääasiallisena tapaamisfoorumiina Etelä-Euroopassa, tärkeänä alustana innovaation, yhteistyön ja teollisuuden kehittämisen edistämiseksi ja olennaisena työkaluna kestävän liikkuvuuden lain tarjoaman kehyksen hyödyntämiseksi.
Vuoden 2026 messut, jotka pidetään 22.-24. syyskuuta IFEMA MADRIDissa, ovat globaalimmat edellisiin messuihin verrattuna, kiitos 50 prosentin kasvun kansainvälisten näyttelyjen osalta. Valmistajat näkevät messut ainutlaatuisena näyttämönä innovaatioiden esittelyyn ja vahvojen suhteiden luomiseen julkisten ja yksityisten operaattorien kanssa.
Espanjan bussiala on siis parhaimmillaan historiansa aikana, ja se on merkitty innovaatioilla, kestävyydellä ja operatiivisella erinomaisuudella. FIAA 2026 tulee olemaan avaintapahtuma näiden edistysten vahvistamiseksi, liiketoiminnan luomiseksi, investointien houkuttelemiseksi ja Espanjan johtajuuden vakiinnuttamiseksi Euroopan kollektiivisen liikkuvuuden kentällä.


