ESL Shipping, Aspo Oyj:n tytäryhtiö, rakennuttaa neljä uutta fossiilivapaata handy-kokoluokan rahtilaivaa. Näiden 1A-jääluokan alusten lastikapasiteetti, teknologia ja innovaatiot ovat markkinoidensa huippuja.
Neljän laivan yhteenlaskettu arvo on noin 186 miljoonaa euroa, ja investointi toteutetaan vuosien 2024–2028 aikana. ESL Shippingillä on mahdollisuus laajentaa tilausta useilla laivoilla.
Näiden seuraavan sukupolven laivojen kilpailuetu perustuu asiakkaiden ajan myötä kasvavaan kiinnostukseen fossiilivapaita kuljetusratkaisuja kohtaan. Uusia aluksia voidaan käyttää täysin fossiilivapaasti käyttämällä vihreää, vetypohjaista e-polttoainetta, e-metanolia. Lisäksi näiden seuraavan sukupolven alusten kilpailukyky perustuu markkinoiden johtavaan energiatehokkuuteen, tehokkaaseen ja joustavaan lastitilan suunnitteluun sekä alhaisempiin käyttökustannuksiin.
Alusten lastauskapasiteetti on 17 000 tonnia (dwt), pituus 150 metriä, leveys 23,77 metriä ja maksimisyväys 8,6 metriä. Uusien alusten valmistaja on China Merchants Jinling Shipyard (Nanjing) Co. Ltd ja ne rakennetaan Nanjingissa, Kiinassa. Alukset aloittavat liikennöinnin vuoden 2027 kolmannella neljänneksennellä. Sarjan neljäs alus otetaan käyttöön vuoden 2028 ensimmäisellä neljänneksellä.
Laivojen suunnittelu ja kattavat mallitestit on toteutettu yhdessä johtavan suomalaisen laivasuunnittelijan Deltamarin Oy:n ja ruotsalaisen SSPA-mallikoelaitoksen kanssa. ESL Shipping on ollut alusta asti tiiviisti mukana alusten suunnittelussa varmistaakseen, että alukset räätälöidään täysin vastaamaan paikallisten asiakkaiden tarpeita. Suurin osa tärkeimmistä laitteistoista, kuten voimalinja mukaan lukien akkujen hybridikäyttö, lastinkäsittelylaitteet ja monet muut johtavat teknologiat, ovat eurooppalaisten yritysten valmistamia.
"Strategiamme perustuu kestävän kehityksen johtajuuteen sekä kykyymme kehittää ja tarjota luotettavaa, jääolosuhteisiin soveltuvaa infrastruktuuria pohjoismaisille vihreän siirtymän teollisuuden aloille. Olemme kehittäneet nämä huippuluokan, erittäin joustavat monipolttoainealukset tiiviissä yhteistyössä teollisten kumppaniemme kanssa”, ESL Shippingin toimitusjohtaja ja AtoB@C Shippingin hallituksen puheenjohtaja Mikki Koskinen sanoo.