Suomen ensimmäiset täyssähköiset FUSO eCanter -jakeluautot tulevat DB Schenkerin käyttöön Turun ja pääkaupunkiseudun jakeluliikenteeseen. Nämä kaksi Suomeen saapunutta autoa mukaan lukien DB Schenkerillä on kalustossaan yhteensä 41 FUSO eCanteria Euroopan jakeluliikenteessä. Tällä määrällä DB Schenker on FUSOn sähköajoneuvojen suurin eurooppalainen asiakas.
- Yhä useampi asiakkaamme haluaa pienentää ympäristövaikutustaan ja autamme heitä mielellämme tavoitteiden saavuttamisessa, sanoo Suomessa DB Schenkerin maakuljetuksista vastaava johtaja Harald Knaapinen.
- Tutkimme aktiivisesti alan innovaatioita, joilla voimme edistää ympäristöystävällisempää toimitusketjua. Peruskeinoja ovat vaihtoehtoiset käyttövoimat, kaluston ja reittien optimointi sekä tietovirran sähköistäminen, Otamme nämä Suomen ensimmäiset FUSO eCanterit käyttöön Turun ja Helsingin seuduilla. Lisäksi varaudumme sähköautojen käyttöönottoon myös ensi vuonna valmistuvassa Tampereen alueen terminaalissa.
FUSO eCanterin akusto koostuu kuudesta 13,8 kWh litiumioni-korkeajänniteakusta, jolloin käytettävissä oleva akuston kokonaiskapasiteetti on yhteensä 82,8 kWh. Polttomoottorin korvaava sähkömoottori tuottaa 129 kW (175 hv) tehon ja 390 Nm:n väännön, jonka yksivaihteinen vaihteisto välittää taka-akselille. Sähkömoottorin voimalla kokonaispainoltaan 7,49-tonninen auto kuitenkin kiihtyy lähes henkilöauton tapaan ja kykenee kuljettamaan 2,8 tonnin kuorman. Akkujen yhteispaino on noin 600 kiloa ja niiden antama toimintamatka latauksella yli 100 kilometriä. Tämä riittää useimpiin jakeluautojen päivittäisiin käyttö- ja toimitustarpeisiin. Akuston lataus voidaan joko suorittaa yön yli kotilatausasemasta ja CCS-pikalatauksella. Pikalatauksella latausaika 80 % varaustilaan tapahtuu tunnissa eli esimerkiksi kuljettajan ruokatunnin aikana.