Vuoden 2018 syksyllä VDL Bus & Coach täydensi sähköistä Citea- tuotevalikoimaansa Low Entry -malleilla. Helsinkiläinen joukkoliikenneoperaattori Tammelundin Liikenne Oy tilasi ensimmäisenä asiakkaana Suomeen kaksi VDL Citea SLE-129 Electric -linja-autoa. Linja-autot otetaan käyttöön Helsingin Vuosaaren linjoilla 90 ja 96 elokuussa 2019, jossa ne korvaavat suoraan osan kyseisten linjojen dieselbusseista. Ilta ja yöaikaan linjat liikennöivät Helsingin Rautatientorille.
-Julkisen liikenteen rooli on keskeisessä asemassa terveellisempään elinympäristöön siirtymisessä. Joukkoliikenneoperaattorina meille on tärkeää auttaa tekemään Helsingistä vähäpäästöisempi kaupunki. Olemme ylpeitä tuodessamme ensimmäisenä linja-autoliikennöitsijänä Suomessa sähköbusseja liikenteeseen puhtaasti kaupallisin perustein yhteistyössä VDL Bus & Coachin kanssa, sanoo Tammelundin Liikenne Oy:n toimitusjohtaja Launo Elers.
Citea Electric on 12,9 metriä pitkä Low Entry -linja-auto, jossa on 40+3-istumapaikkaa ja suuri, noin 80 matkustajan kokonaiskapasiteetti, joten se sopii hyvin Suomen markkinoille. Tammelundin Liikenteen Citea SLE-129 Electric -linja-autoissa on uusi 216 kWh:n akusto. Päiväsaikaan linja-autoja käytetään lyhyillä noin kahden ja viiden kilometrin mittaisilla linjoilla ja ne ladataan Vuosaaren metroasemalla. Illalla ja yöllä linja-autot liikennöivät noin 17 ja 19 kilometrin reittejä ja niitä ladataan myös Helsingin Rautatientorilla. Linja-autoja ladataan käytön aikana katolle asennetulla virroittimella 300 kW teholla. Yöaikaan niitä hidasladataan CCS-liittimen välityksellä 50 kW:n varikkolatureilla Tammelundin Liikenteen varikolla. Tammelundin Liikenteen kaksi VDL Citea SLE-129 Electric -linja-autoa liikennöivät jopa 22 tuntia vuorokaudessa yhtäjaksoisesti.