Ensimmäinen uusi Solaris-trolleybussi (varustettuna Škodan sähköjärjestelmällä), jonka genovalainen liikennöitsijä AMT on hankkinut osana "4 Axes of Strength" -hanketta, aloitti liikennöinnin linjalla 20.
Hankkeen puitteissa on tarkoitus ottaa käyttöön yhteensä 112 päästötöntä Solaris-trolleybussia. Rahoitus tulee liikenneministeriön Genovan vihreään siirtymään varaamista PNRR-varoista. Hankinta myönnettiin alkuvuodesta 2024.
Trolleybussi on Solaris Trollino 18 -mallia, 18 metriä pitkä ja sen kokonaiskapasiteetti on 133 matkustajaa, joista 36 istumapaikalla. Se on varustettu IMC-teknologialla (In Motion Charging), eli se pystyy toimimaan sekä perinteisessä ajolankatilassa että akkusähköllä. Ajoneuvossa on neljä akkuyksikköä, jotka on sijoitettu sekä katon päälle että takatilaan.
Sisätilat on suunniteltu tarjoamaan matkustajille mahdollisimman korkea matkustusmukavuus: 36 istumapaikkaa, kaksi paikkaa liikuntarajoitteisille sekä heidän käyttöönsä tarkoitettu ramppi ja 40 USB-latauspistoketta. Ajoneuvossa on lisäksi LED-valaistus ja ilmastointi, myös kuljettajan osalta.
Viime kuukausina ajoneuvo on käynyt läpi vaativan ja monivaiheisen liikenneministeriön hyväksyntä- ja testausvaiheen, jossa on tehty yksityiskohtaisia testejä ajoneuvon eri osista sen korkean teknologiatason ja vaativan infrastruktuuriin liittyvän käyttöympäristön vuoksi.
Testausjakson päätyttyä trolleybussi on otettu käyttöön ja sitä seuraa arviolta 6–7 muuta yksikköä, kun käyttöönottohyväksynnät saadaan valmiiksi. Prosessi jatkuu asteittain, kunnes nykyiset, vuodesta 2007 liikenteessä olleet Van Hool -trolleybussit on kokonaan korvattu. Projektin edetessä uusia trolleybusseja otetaan käyttöön neljällä pääreitillä: Ponente, Levante ja Centro.
Uuden ajoneuvon käyttöönotto toimii myös pilottina Ligurian alueen uuden sähköisen lippujärjestelmän kokeiluvaiheelle. Ensimmäisen kuukauden ajan ajoneuvossa on mukana "emäntä" ja stuertti opastamassa asiakkaita uuden lippuautomaatin, sähköisen lippujärjestelmän ja lippujen leimauksen käytössä.