DB Schenker -konsernin yhtenä strategian peruspilarina on ympäristöystävällisyys kaikissa toiminnoissa. Heidän suunnitelmanaan on vähentää Suomen organisaation maakuljetuksien päästöjä 34 % vuodesta 2006 vuoteen 2030 mennessä.
Autoilija Ossi Tiilikainen on toiminut DB Schenkerin sopimusliikennöitsijänä jo 20 vuoden ajan. Kokemusta alasta ja yhteistyöstä riittää useiden miljoonien kilometrien verran. Tiilikaisella on ollut nesteytettyä maakaasua käyttävä LNG-vetoauto ajossa nyt muutamien viikkojen ajan ja kokemukset ovat positiiviset.
-Veturissa riittää tehoa saman verran kuin dieselillä toimivissa laitteissa. Parasta on kuitenkin se, että pakoputkesta tulee ulos vain lämmintä ilmaa ja vettä, Ossi Tiilikainen kertoo. Veturissa on kaksi tankkia, maa- ja LNG-kaasulle ja täysillä tankeilla ajaa helposti 1 500 kilometriä. Kulutuskin on samaa tasoa dieselmoottoreiden kanssa, Tiilikainen lisää.
LNG tankkauspisteitä on tärkeissä kuljetusristeyksissä Vuosaaren ja Turun satamissa sekä nyt myös Vantaalla, aivan DB Schenkerin Viinikkalan pääterminaalin vieressä. Läheinen latauspiste on DB Schenkerin ajoille suurenmoinen etu.