MUJI ja Sensible 4 ovat yhdistäneet osaamisensa kehittääkseen maailman ensimmäisen kaikissa sääolosuhteissa toimivan robottibussin. Sensible 4 on kehittänyt pikkubussin itseohjautuvan ajojärjestelmän, jonka ansiosta bussin paikannus-, navigointi- ja esteentunnistusominaisuudet ovat huippuluokkaa ja se kykenee itseohjautuvaan ympärivuotiseen ajoon sää- ja keliolosuhteista riippumatta. MUJI on puolestaan tuonut projektiin asiantuntemuksensa designin ja käyttäjäkokemuksen saralla.
Bussi esitellään ensimmäistä kertaa yleisölle Helsingissä maaliskuussa 2019. Esittelytilaisuuden jälkeen Gacha-bussi toimii matkustajaliikenteessä kolmessa kaupungissa Suomessa (bussi on nähtävissä myös MUJIn Helsinkiin marraskuussa 2019 avattavassa myymälässä). Sensible 4 ja MUJI viimeistelevät parhaillaan suunnitelmiaan Gacha-bussien ensimmäisen erän tuomiseksi markkinoille vuonna 2020. Yhteistyön tavoitteena on kehittää itseohjautuvaa pikkubussikalustoa yleiseen käyttöön ja tarjota kuluttajille toimivia kuljetuspalveluita jo vuonna 2021. Sensible 4 etsii parhaillaan yhteistyökumppaneita bussien valmistajiksi sekä sijoittajia mahdollistamaan yrityksen nopeampaa kasvua.
Säällä on keskeinen rooli itseohjautuvien bussien ja robottitaksien muodostumassa olevilla markkinoilla. Toistaiseksi voimakas sade, sumu tai lumisade ovat estäneet itseohjautuvia autoja liikennöimästä, koska käytössä olevat ohjausteknologiat on kehitetty ja testattu lämpimissä ilmasto-olosuhteissa. Sensible 4 on keskittynyt teknologiansa testaamiseen ja sen toimivuuden varmistamiseen Lapin arktisissa olosuhteissa, minkä ansioista sen tuotteilla on ainutlaatuinen kilpailuetu muihin itseohjautuviin ratkaisuihin verrattuna. On selvää, että kaupalliseen toimintaan soveltuakseen itseohjautuvien ajoneuvojen pitää toimia monenlaisissa sääolosuhteissa. -Tavoitteenamme on kehittää näitä ajoneuvoja osaksi jokapäiväistä kuljetuspalveluketjua. Itseohjautuvista ajoneuvoista ei tule arkipäivää, ennen kuin teknologian toimivuus on varmistettu kaikissa ilmasto-olosuhteissa, sanoo Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.
Gacha-bussin teknisiä tietoja:
- Mitat: 4,5 x 2,4 x 2,8 m (pituus x leveys x korkeus)
- Kapasiteetti: 10 istumapaikkaa, 6 seisomapaikkaa
- Huippunopeus: 40 km/h itseohjautuvana
- Voimalinja: nelivetoinen, sähköllä toimiva
- Toimintasäde: 100+ km
- Pikalataus, mahdollisuus langattomaan lataukseen
- Sensorijärjestelmä: 4 optista tutkaa, 8 tutkaa, 360 asteen kamera, tarkkuus-GPS, inertia-yksikkö, ohjaus 4GLTE/5G-yhteyden avulla.