Daimler Truck on nyt menestyksekkäästi osoittanut, että vetypolttokennoteknologia voi olla oikea ratkaisu joustavan ja vaativan pitkän matkan maantiekuljetuksen hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen. Yleisellä tieverkolla käytettäväksi hyväksytty GenH2 Truck suoriutui 1047 kilometrin ”Hydrogen RecordRun”-testimatkasta yhdellä nestemäisen vedyn tankkauksella.
Daimler Truck investoi, kuten hyvin jo tiedämme, voimakkaasti sekä akkusähköratkaisuun että vetyteknologiaan. Auto, tekniikka ja kuljetus oli paikalla, kun sen uusimmalla tekniikalla varustettu Mercedes-Benz GenH2-prototyyppi saapui 26.09.2023 Berliiniin hieman yli 1000 kilometrin tai tarkemmin kerrottuna 1 047 kilometrin ennätyskokeen jälkeen.
Ennätyskokeen vetyteknologialla varustettu GenH2-yhdistelmä liputettiin maanantai-iltapäivästä ennätyskokeen reitille Wörthin kuorma-autotehtaan asiakaspalvelukeskukselta. Veturi, joka oli varustettu Cellcentric-polttokennoilla ja kahdella 40 kilon vetysäiliöillä, onnistui suoriutumaan yli 1000 kilometrin testimatkasta Berliiniin ilman välitankkausta matkan varrella. Yhdistelmä taittoi testimatkan aidoissa reaalimaailman olosuhteissa täyteen 40 tonnin kokonaismassaan lastattuna.
Ennätysajo suoritettiin sinetöidyin vetysäiliöin ja TÜV Rheinlandin tarkasti kontrolloimana ja valvomana. Kuvassa Roland Dold, joka työskentelee Daimler Truckilla vetyteknologian kehittämisen parissa, esittelee Berliinissä onnellisena kokeen valvojan myöntämää virallista sertifikaattia ja tarkastusasiakirjaa.
- Kuljetusten hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vaatii sekä akku- että polttokennoteknologiaa. Ennätyskokeemme on terve muistutus siitä, että että liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen vaatii oikean käyttövoimateknologian lisäksi kahta muuta tekijää: vihreän energian infrastruktuuria ja kilpailukykyisiä kustannuksia perinteisiin ajoneuvoihin verrattuna, muistutti Daimler Truckin kehitysjohtaja Andreas Gorbach, joka ajoi yhdistelmän maalilinjan yli Berliinissä.