MAN - Vaihtoautot

IDTechExin raportissa "Air Taxis: Electric Vertical Take-Off and Landing (eVTOL) Aircraft 2024-2044: Technologies, Players" ennustetaan, että eVTOL-koneiden yksikkömyynnissä on 25 % CAGR (compound annual growth rate) vuotuinen kasvutahti kaudella 2024-2044.

IDTechExin tutkimus osoittaa myös sovelluksia, joissa eVTOL-koneet voisivat tarjota nopeamman, suorimman ja joustavamman matkan halvemmalla kuin kilpailevat liikennemuodot. Tässä on mitä odottaa eVTOL-markkinoilta vuonna 2024 ja sen jälkeen.

"On äärimmäisen kyseenalaista, että edes 10 % nykyisestä 300 eVTOL-valmistajasta pääsisi sertifioinnin läpi tuotantoon, jokseenkin kannattavaksi", sanoo tuore raportti.

IDTechEx-tutkimuksen mukaan kaupallisia eVTOL-valmistajia on vain alle 25 (~5 %) kymmenen vuoden kuluttua.

Vuonna 2024 yrityksillä, jotka eivät keränneet riittävästi pääomaa runsaan sijoitusrahoituskauden aikana, voi tulla vaikeaa. Liikkuvat markkinoille tulon aikataulut vaikeuttavat rahoituksen saamista. Lopuksi rahan kerääminen lentokoneiden kehittämiseen tulee haastavammaksi, varsinkin kun huippupelaajat alkavat toimia kaupallisesti.

"Kiinalaiset valmistajat eHang ja Autoflight ovat nousemassa eVTOL-laitteiden varhaisiksi kaupallisiksi toimijoiksi. Länteen katsottuna merkittäviä yrityksiä, joiden eVTOL-lentokone on arvioitu korkealla TRL-arvolla ja jotka todennäköisesti tulevat markkinoille kilpailijoihin verrattuna aikaisemmin, ovat Archer (Midnight), Beta Technologies (ALIA), Lilium (Jet), Volocopter (Volocity) ja Joby Aviation (S4). Ensimmäisen toimijan etu jollekin näistä pelaajista on elintärkeä, sillä tulot varhaisista kaupallisista lennoista parantavat taloutta ja houkuttelevat lisärahoitusta.

“…. Autoissa tai muissa kaupallisissa sovelluksissa käytettyjä akkuja ei ole optimoitu vastaamaan eVTOL-laitteiden turvallisuutta, tehoa, energiaa, käyttöikää, latausaikaa ja kustannusvaatimuksia. Vaikka monia olemassa olevia ja nousevia akkutekniikoita voidaan soveltaa eVTOL-laitteissa, omistettu tutkimus- ja kehitystyö ovat tärkeitä lentopuolen kehitykselle.

"Siinä missä autojen akkukehitys keskittyy vahvasti kustannusten vähentämiseen, eVTOL-teollisuus pyrkii aktiivisesti vähentämään akkujen painoa ja lisäämään samalla tehoa ja energiaa. Lentoliikenteen akut paranevat dramaattisesti tulevina vuosina, ja IDTechEx ennustaa energiatiheyden paranevan 2-3 % vuodessa. Akkukennojen kehitys on parantunut nopeasti viime vuosikymmeninä, ja nykyään on saatavilla kennoja, joiden energiatiheys on >300Wh/kg ja tehotiheydet >3kW/kg.

Lisäksi IDTechEx-tutkimuksessa havaitaan, että piianodimateriaali voi mahdollistaa huomattavia parannuksia ominaisenergiassa ja energiatiheydessä verrattuna huippuluokan litiumionikennoihin. Piitä hallitsevat anodit mahdollistavat nopeamman latauksen ja suuremman tehon verrattuna grafiittianodikennoihin. Pii lisää myös akkukennon purkauskapasiteettia; näin ollen tehon tarjonta alhaisella SOC:lla paranee merkittävästi. IDTechEx-raportti sisältää tietoja OEM-toimittajasuhteista ja korostaa alan edelläkävijöiden käyttämiä akkutekniikoita.

”Lentokoneiden ollessa vain muutaman vuoden päässä sertifioinnista, ensimmäiset kaudella 2025/26, infrastruktuurin kehitys ei ole pysynyt OEM-valmistajien tahdissa, vaan jää jälkeen. Käyttöönoton aikana suurin osa eVTOL-lentokoneista toimii olemassa olevan infrastruktuurin (lentokentät, helikopterikentät) pohjalta. Kun markkinat kehittyvät ja kasvavat, nämä kulkuneuvot käyttävät ainutlaatuista suorituskykyään laskeutuakseen rakennusten huipulle ja muihin sopiviin tiloihin ruuhkaisilla kaupunkialueilla.

(UrbanAirMobilityNews)

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!