MAN - Vaihtoautot

Henkilö- ja rahtikuljetukset käyttävät noin 20% maailman energiakulutuksesta (International Energy Agency). Tunnettu fyysikko Jo Hermans Leydenin yliopiston kuuluisassa Huygen Laboratoriossa on julkaissut (MRS Energy and Sustainability--A Review Journal (MRS E&S) tiedepiireissä paljon huomiota herättäneen kaikkia liikennemuotoja polkupyöristä busseihin, risteilyaluksista laajarunkoisiin matkustajakoneisiin koskevan raportin, jossa hän katsoo vety/polttokennon tarjoavan tulevaisuudessa parhaan ratkaisun energiamuodoksi kestävän kehityksen kannalta kaikkein ongelmallisimmalle kuljetusmuodolle eli lentoliikenteelle.

"Huomioiden lentoliikenteen kovat painonrajoituksia koskevat vaatimukset nestemäinen vety voisi pitkän päälle tarjota parhaan ratkaisun", Hermans perustelee. Se edellyttäisi kuitenkin 1) että nestemäisen vedyn käsittely olisi hyvin koulutettujen asiantuntijoiden käsissä vähentämään siihen liittyviä turvallisuusriskejä, 2) nestemäinen vety on normaalilämpötiloissa kaasumaisen kevyttä, mikä on ratkaiseva etu lentoliikenteessä, ja 3) nestemäisen vedyn matala kiehumispiste olisi hallittavissa lentoliikenteessä, joka kulkee hyvin alhaisissa lämpötiloissa matkalentokorkeuksissa.

Lisätietoja: Jo Skelton at Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen. tai +44-1223-32-6165.