MAN - Vaihtoautot

Electran hybridi-sähkötekniikan demonstraatiolentokone on saavuttanut uuden mallin lyhyen nousun ja laskun (STOL) -valtuudet huhti- ja toukokuun alussa suoritetuilla koelennoilla. Kaksipaikkainen EL-2 Goldfinch -lentokone nousi alle 170 jalan rullauksella ja laskeutui alle 114 jalan matkalla. Lentokoneen suorituskykytavoite on kyetä toimimaan alle 300 jalan kiitoteiltä.

Lennot suoritettiin Manassasin alueellisella lentokentällä ja Warrenton-Fauquierin lentokentällä Virginiassa. Pisin lento kesti 1 tunti 43 minuuttia, ja EL-2 saavutti 6500 jalan korkeuden ja lensi niinkin hitaasti kuin 25 solmua nousujen ja laskujen aikana.

"Koneen käsittely alhaisilla nopeuksilla on ollut erinomaista, mikä lisää luottamustamme yhdeksän matkustajan tuotesuunnittelun ennustettuun suorituskykyyn", sanoi James "JP" Stewart, Electran varapresidentti ja toimitusjohtaja.

"Jatkamme teknologioiden kehittämistä, mukaan lukien 'thrust by-wire' -lennonohjausjärjestelmä, jotta voimme lentää vielä hitaammin lähestyessä ja parantaa STOL-lento- ja laskusuorituskykyä käynnissä olevassa testikampanjassa."

Electran insinööritiimi käyttää EL-2:n lentotestikampanjan tietoja saattaakseen päätökseen suunnitellun yhdeksän matkustajan eSTOL-koneen suunnittelun, jonka se aikoo tuoda markkinoille vuonna 2028. Aloitus pyrkii sertifioimaan nimeämättömän mallin FAA Part 23 -määräysten mukaisesti ja aikoo aloittaa täyden mittakaavan prototyypin lentotestauksen vuonna 2026. Sen kantaman odotetaan olevan noin 435 nm ja sen odotetaan toimivan noin 174 solmun nopeudella.

Blown-lift-arkkitehtuuri käyttää kahdeksaa sähkömoottoria tehostamaan siiven nostetta, mikä mahdollistaa ennennäkemättömän STOL-suorituskyvyn. Tämä sisältää aerodynaamisen vaikutuksen, jossa - lisäämällä ilmavirtaa siiven yli - nostovoima syntyy paljon pienemmällä ilmanopeudella kuin perinteisillä lentokoneilla.

Tällä viikolla Electra nimitti Buddy Sessomsin ohjelman tuotepäälliköksi. Hänen on tarkoitus keskittyä lentokoneen asiakassovelluksiin, joihin voivat kuulua matkustajakuljetukset, rahtipalvelut 1100 kilon hyötykuormalla ja ensiapulennot. Sessomsilla on kolmen vuosikymmenen kokemus tuotekehityksestä Piper Aircraftin, Eclipse Aerospacen, Sensenich Propellersin ja Pratt & Whitneyn kanssa. Piperillä hän oli johtavassa asemassa M600- ja M700-lentokoneiden kehittämisessä.

(AIN)