MAN - Vaihtoautot

Scania sorayhdistelmä, joka 20.5. ei suostunut pysähtymään Ruotsissa E20 tiellä, jonka jarrut eivät toimineet ja jonka virta-avain ei suostunut katkaisemaan virtaa, ei tutkimuksissa paljasta mitään vikaa. Tunnin verran poliisisaattueessa 47 km/t nopeudella kulkenut auto ohjattiin lopulta poliisin opastuksella tieltä pellolle, jolla se suostui pysähtymään.

Kuljettajan kertomuksen mukaan vika ilmeni liikennevaloista alkaneessa kiihdytyksessä, jollon automaattivaihteiston kuutosvaihde lukkiutui 2400 k/minuutille. Kuljettaja soitti SOS-puhelun, minkä jälkeen poliisi tuli avuksi ja Scanian teknikko oli jatkuvassa puhelinyhteydessä kuljettajaan.

Ruotsin Transportstyrelsen asetti heti tutkijatiimin valtion teknisen keskuksen asiantuntijan johdolla selvittämään omituisen tapahtuman syitä. Tutkijatiimiin kuului myös Scanian asiantuntija samoin kuin auton huoltajan, Bilab:in edustaja.

Karkaava Scania oli ajettu takaisin pellolta tielle ja tutkimuksiin ongelmitta. Tutkimus ei liioin paljastanut mitään vikaa autossa. Autossa tallentunut elektroninen ajodata ei paljastanut mitään vikaa. Auto oli koko ajon aikana rekisteröinyt ajonopeutensa, moottorikierrokset ymv. Ne vahvistavat, että ohjausyksiköt toimivat moitteettomasti.ajon aikana. Mitään virhekoodeja ei löytynyt elektronisena muistitietona, ei edes että kuljettaja olisi yrittänyt käyttää jarruja pysäyttääkseen auton menon. Elektronisen piirturin analyysi osoitti, että kiihdytyksessä liikennevaloista nopeus oli käynyt 72 km/t nopeudessa ennen lukkiintumista kuutosvaihteen 2400 kierrokseen minuutissa.

Asiantuntijaryhmä tarkasti silmämääräisesti myös moottorin, vaihteiston, hydrauli-, polttoneste- ja jarrujärjestelmät. Scania oli kaikin puolin kunnossa ja toimi koeajossa moitteettomasti.

Tekninen selvitys on luovutettu Transportstyrelsenin ja poliisin jatkokäsittelyä varten.

(Trailer.se)