Vuonna 2017 perustettu Dufour Aerospace, sveitsiläinen yritys, valmistaa hybridisähköisiä pystysuoran nousun- ja laskun lentokoneita (VTOL) ja sähköisiä pystysuoran nousun- ja laskun koneita (eVTOL) nopeaan ja puhtaaseen edistyneen ilmaliikenteen (AAM) toimintaan.
Thomas Pfammatter on Dufour Aerospacen perustaja ja toimitusjohtaja. Hän toimii yhdessä Dominique Steffenin, Dufourin perustajajäsenen, ja Jasmine Kentin kanssa, joka toimii perustajajäsenenä ja teknologiajohtajana.
Yhtiöllä on yli 30 vuoden kokemus kaupallisesta sveitsiläisestä helikopteritoiminnasta ja AAM-lentokoneiden rakentamisesta vaativiin olosuhteisiin, joissa on korkeat suorituskykyparametrit.
Dufour Aerospacen tavoitteena on valmistaa ja myydä hybridisähköisiä ja sähkökäyttöisiä kallistussiipisiä VTOL-lentokoneita. He väittävät, että tällaiset lentokoneet mahdollistavat kuljetuksen mihin tahansa paikkaan ja mistä tahansa viisi kertaa auton nopeudella, mutta samalla kilometrihinnalla vuoristo- ja maaseutuympäristöissä. Yhtiön mukaan heidän lentokoneensa pystyvät suorittamaan yli 80 prosenttia nykyisestä helikopteritoiminnasta. Dufour sai inspiraationsa Canadairin uraauurtavasta työstä 50 vuotta sitten kallistussiipisen CL-84-lentokoneen kanssa.
Aero2 on yhtiön hybridisähköinen (tai täysin sähköinen) VTOL kallistussiipinen kauko-ohjattu (tai autonominen) drone. Lentokoneen suurin nopeus on 170 km/h ja maksimi kantama hybridisähköisellä voimanlähteellä on 400 km. Lentoaika hybridisähköisellä voimansiirrolla on kolme tuntia ja täyssähköisellä voimansiirrolla yksi tunti. Dronen suurin hyötykuorma on 40 kg vakiokokoonpanossa ja suurin hyötykuorma on 20 kg pitkän kantaman kokoonpanossa. Lentokoneen suurin lentoonlähtöpaino on 150 kg.
Korkeassa pääkallistussiivessä on neljä potkuria siiven etureunassa ja lasti lastataan lentokoneen etuosaan. Lentokoneen kallistussiipinen konfiguraatio valittiin suuria kuormia ja pitkiä lentomatkoja varten. Vaikka lentokone on tehty pystysuoraan nousuun ja laskuun, lentokone voi laskeutua kuin lentokone hätätilanteessa.
Lokakuun alussa 2022 yhtiö suoritti testilennon Aero2-prototyyppikoneella ja niiden pienemmällä ohjelmistotestausalustalla nimeltä AeroMini. Vaiheen 1 lennot sisältävät hover-testejä ja vaiheen 2 lennot sisältävät siirtymälennot.
4.11.2022 Spright (USA) ilmoitti ostavansa 40 Aero2-rahtidrone-lentokonetta ja optiot 100 lisäkoneeseen. Yhtiö ilmoittaa, että tämä on heidän suurin operaattorin tähän mennessä antama sitoumus Aero2-suunnitteluun ja yksi suurimmista miehittämättömistä siviililentokoneiden hankinnoista Yhdysvaltain historiassa.
Yhtiö odottaa, että lentokonetta ei käytetä pelkästään lentorahdin kuljettamiseen kaupunki- ja syrjäisillä alueilla, vaan myös etsintä- ja pelastusoperaatioissa (SAR) (kameralla tai infrapunalaitteilla) sekä pitkäkestoiseen maasto- ja infrastruktuurivalvontaan.
Tekniset tiedot:
- Lentokonetyyppi: Hybridisähköinen tai täysin sähköinen VTOL-rahtidrooni
- Ohjaus: Etä tai itsenäinen
- Kapasiteetti: Vain rahti
- Suurin nopeus: 170 km/h
- Lentoaika: 3 tuntia hybridi-sähkövirtalähteellä, 1 tunti täyssähköiselle virtalähteellä
- Toimintasäde: 400 km hybridi-sähkövoimanlähteelle
- Suurin hyötykuorma: 40 kg vakiokokoonpanossa, 20 kg pitkän kantaman kokoonpanossa
- Suurin lentoonlähtöpaino: 150 kg
- Potkurit: 4 potkuria
- Sähkömoottorit: 4 sähkömoottoria
- Virtalähde: Hybridisähköinen tai täyssähköinen virtalähde
- Runko: Hiilikuitukomposiitti
- Siivet: 1 korkea kallistussiipi
- Turvaominaisuudet: Distributed Electric Propulsion (DEP), tarjoaa turvallisuutta redundanssin ansiosta. DEP tarkoittaa, että lentokoneessa on useita potkureita (tai kanavapuhaltimia) ja moottoreita, joten jos yksi tai useampi potkuri (kanavatuulettimet) tai moottori sammuu, muut toimivat potkurit (tai kanavapuhaltimet) ja moottorit voivat suorittaa laskeutumisen turvallisesti. Myös lentokoneiden osajärjestelmissä on redundanssia. Drone voi laskeutua hätätilanteessa perinteisen lentokoneen tapaan.