Tanskalainen kuljetusjättiläinen DSV on liittynyt saksalaiseen tutkimusprojektiin, jossa selvitetään johdinkuorma-autojen ominaisuuksia ja etuja verrattuna akkutoimisiin sähkökuorma-autoihin.
Johdinkuorma-autot lataavat akkujaan ajon aikana ja selviävät siten paljon pienemmällä ja kevyemmällä akkuvarustuksella kuin pelkän akkusähkön varassa toimivat sähkökuorma-autot.
DSV osallistuu Frankfurtin ulkopuolella toimivaan tutkimusprojektiin, jossa ajetaan 10 km johdinsähkötiellä rahtia Frankfurtin lentokentältä varastokeskuksiin. Johdintietä ollaan kasvattamassa 17 km:n mittaiseksi.
Johdinkuorma-autoissa on databoksi, jonka avulla voidaan Darmstadtin teknillisestä korkeakoulusta seurata 150 mittaispisteessä mm. akkujen latausta ja energian kulutusta.
Johdinteitä kuorma-autoille on tutkimusmielessä rakennettu useampia sekä Ruotsissa että Saksassa. Ratkaisu nähdään hyvänä vaihtoehtona akkukuorma-autoille taistelussa päästöjä ja ilmaston muutosta vastaan. Sekä Scania että Volvo ovat ilmoittaneet valmiudestaan sijoittaa miljardeja johdinkuorma-autojen kehittämiseen. Jo riippumattomuus latausasemista on yksi monista perusteluista.
(Transportnet.se)