Vuoden 2022 alusta Euro 5 tai sitä vanhemmat dieselautot voidaan kieltää Ruotsin kaupunkien keskustoissa. Tämän mahdollistavat ympäristövyöhykkeet.
Näin Ruotsiinkin on leviämässä muualta Euroopasta tutut dieselautokiellot. Suomessa ei ole liikenneministeri Anne Bernerin mukaan vastaavanlaisia suunnitelmia.
Ruotsin liikenneviraston mukaan pelkästään Tukholmassa noin 50 000 autonomistajan on vaihdettava kulkupeliä kahden vuoden sisällä, jos kunta päättää tiukemmista ympäristövyöhykkeistä.
Ruotsin autokaupoissa on myynnissä ennätysmäärä käytettyjä dieselhenkilöautoja. Hinnat ovat pudonneet 12 - 17 prosenttia ja laskun uskotaan jatkuvan.
Rinta-Joupin Autoliikkeen Ari Rinta-Jouppi sanoi Maaseudun Tulevaisuus lehdessä, että Ruotsin dieselautokielto tulee näkymään myös Suomessa dieselauton hinnoissa vuoden 2010 vuosimallissa ja sitä vanhemmissa. Rinta-Joupin mukaan hinnanlasku ei kuitenkaan tule näkymään isojen katumaastureiden hinnoissa.
Rinta-Jouppi toteaa, että uutiset dieselin kuolemasta ovat ennenaikaisia. Mahdolliset kiellot kohdistuisivat lähes yksinomaan pääkaupunkiseudulle. Rinta-Jouppi ymmärtää, että vanhat dieselit alkavat olla niin saastuttavia, että niiden soisikin poistuvan liikenteestä.