Bedeo, sähköajoneuvojen toimittaja ja valmistaja Farnhamissa, Isossa-Britanniassa, on äskettäin lanseerannut edistyneen jälkiasennusratkaisun, joka on suunniteltu pakettiautojen omistajille. Ratkaisu sopii olemassa oleviin dieselpakettiautoihin tehdäkseen niistä sekä sähköisiä (ensimmäisenä) että/tai dieselkäyttöisiä napin painalluksella.
Uusi RE-100 Range Extender, joka on osa yrityksen Reborn Electric -mallistoa, mahdollistaa organisaatioiden, joilla on suuria pakettiautokantoja ja usein suuria muutoksia (esim. jäähdytysyksiköt, mittatilaustyönä tehdyt varusteet, minibussit jne.), säilyttää kyseiset ajoneuvot pidempään siirtymisen aikana sähköiseen tulevaisuuteen.
RE-100 Range Extender -ajoneuvo on ensin sähköinen, ja sen toimintasäde on 117 km, joten se on ihanteellinen "Last Mile" -toimituksiin. Sen olemassa olevaa dieseltilaa voidaan käyttää tarvittaessa pidemmillä matkoilla, vaihtamalla sähkökäyttöön vähäpäästöisille vyöhykkeille ja tiheästi asutuille alueille päästöjen vähentämiseksi.
RE-100:n ytimessä on kaksi pyörän sisäistä moottoria ja akku, jonka on suunnitellut ja valmistanut Bedeo. Pyörien sisäiset moottorit on asennettu ajoneuvon taka-akselille.
Moottorit ovat kompakteja, kevyempiä, tehokkaampia ja helpompia asentaa kuin vastaava e-akseli, ja ne toimivat 37 kWh:n akulla. Eteen tai taakse ei vaadita jousituksen muutoksia, mikä tarkoittaa, että maavaraa ei menetetä eikä tavaratilaa tai korkeutta menetetä.
RE-100 on hybridi, sillä siinä voi olla kaksi tehotilaa – sähkö ja diesel – mutta Bedeo-tekniikan ansiosta ajoneuvoa ei voida käyttää dieselinä valvotuilla vähäpäästöisillä vyöhykkeillä muuten kuin hätätilanteessa. Valvottujen vyöhykkeiden ulkopuolella kuljettaja hallitsee ja voi päättää, milloin on hyvä pysyä sähköllä miellyttävämmän ajokokemuksen saamiseksi tai vaihtaa dieseliin pidempiä matkoja varten.
Bedeon in-wheel engine (IWM) -tekniikka voidaan nyt asentaa jälkikäteen olemassa olevaan ajoneuvoon.
"Perinteinen malli on ollut investoida uusiin pakettiautoihin", selitti Bedeo:n perustaja Osman Boyner.
"Mutta sähköautot eivät nykyään täytä markkinoiden tarpeita, ja jopa Euro VI -dieselpakettiaukot aiheuttavat edelleen suhteettoman paljon hiilidioksidipäästöjä. RE-100:lla olemme luoneet uuden hybridiluokan, joka ei ainoastaan täytä markkinoiden tarpeita, vaan myös nopeuttaa liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämistä."