MAN - Vaihtoautot

Lahtelainen Dieselbar Oy on tehnyt pitkään kehitystyötä ymmärtääkseen dieselbakteerin käyttäytymistä esimerkiksi raskaan kaluston ja laivojen tankeissa. Epäpuhtauksien vuoksi yllättäen sammunut moottori voi aiheuttaa vakaviakin vaaratilanteita. Jos polttoainepumppu tai ruiskusuutin tuhoutuu, korjauskustannukset voivat olla jopa kymmeniä tuhansia euroja. Nyt  ongelman ratkaiseva painekiertomenetelmä on saanut suojakseen patentit. 

Tankkeihin helposti kertyvä mikrobikasvusto on dieselmoottorin vihollinen. Nykyisin käytössä olevat biodieselpolttoaineet eivät sisällä rikkiä, joka tappaisi haitallisia mikrobeja. Sen sijaan biodiesel sitoo itseensä vettä, joka edistää dieselbakteerin kehittymistä.

- Kosteus tiivistyy tankkiin ja sitoutunut vesi ”vapautuu” laskeutuen tankin pohjalle. Bakteerikasvusto lisääntyy ja levääntyminen alkaa. Polttoaine voi silmämääräisesti vaikuttaa puhtaalta, ja jos tankkiin ei näe kunnolla, saattaa bakteeripommi kyteä piilossa esimerkiksi loiskelevyjen takana, kertoo patentoidun puhdistusmenetelmän kehittänyt lahtelaisyrittäjä Harri Hvitsjö.

Hvitsjön yritys Dieselbar Oy aloitti toimintansa tankkauspalveluilla vuonna 2017. Tankkausten yhteydessä Hvitsjö alkoi tutkia tankkeja tarkemmin ja löysi niistä merkittävän epäkohdan. Mikrobikasvusto oli usein saanut kasvaa pelottavankin rauhassa juuri siksi, että näkyvyys tankkiin oli olematon.

Harri Hvitsjö alkoi suunnitella ongelmaan ratkaisua. Kehitystyö vei aikaa noin viisi vuotta. Hvitsjön kehittämä puhdistusmenetelmä on nyt myös patentoitu.

Dieselbar-painekiertopuhdistuksen yhteydessä tankkiin voidaan asentaa huoltoluukut. Patentoidut "manusluukut" voidaan asentaa turvallisesti jälkikäteen mihin tahansa tankkiin. Jatkossa puhdistuksen tilaaja voi luukkujen ansiosta tarkastaa tankin puhtauden helposti itse, jolloin epäpuhtaudet eivät pääse aiheuttamaan yllättäviä vaaratilanteita.

Kemikaalivapaa, ekologinen puhdistustapa

Dieselbar-painekiertopuhdistus on täysin ekologinen menetelmä, jossa bakteereista puhdistettu diesel palautuu puhdistettuun polttoainetankkiin. Tankki voi olla koko ajan paikoillaan eikä sitä tarvitse tyhjentää. 

Saastunut polttoaine on jälleen käyttökelpoista kiertopainepuhdistuksen jälkeen. Ainoastaan suodattamalla erotettu kiinteä jäteaines ja vesi toimitetaan ongelmajätelaitoksen käsiteltäväksi.

Tankkiin ohjataan voimakas painepulssi, joka irrottaa bakteerikasvuston. Irronnut kasvusto ja muut epäpuhtaudet imetään suodattimien ja vedenerottajien kautta, jolloin vain puhdistettu polttoaine palautuu puhtaaseen tankkiin. Kasvusto on tuhansia tankkeja puhdistaneen Harri Hvitsjön kokemusten mukaan usein näkymättömissä sekä niin tiukasti kiinni tankin pinnassa, ettei pelkkä imu tai huuhtelu riitä.

Dieselbakteeria vastaan on kehitetty myös kemiallisia torjunta-aineita. Niitä Hvitsjö neuvoo käyttämään maltilla.

- Dieselbakteereja tuhoavien aineiden käyttö on suositeltavaa vain kertaluontoisesti tankkien ja polttoaineen täydellisen puhdistuksen jälkeen. Jatkuva käyttö vauhdittaa biosideille resistenttien kantojen syntyä, jolloin kemikaalit eivät enää tehoa niihin. Ilmiö on sama kuin ihmisillä antibioottien liikakäytössä, Hvitsjö havainnollistaa.

Dieselbar-painekiertopuhdistus ja jälkiasennettavat huoltoluukut soveltuvat teräs-, alumiini-, muovi- ja lasikuitutankkeihin. Dieselmoottoreita tulee jatkossakin olemaan runsaasti muun muassa julkishallinnon raskaassa kalustossa, maatalouskoneissa, laivoissa, työkoneissa, sprinklereissä ja esimerkiksi varavoimageneraattoreissa.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!