DB Schenkerille liikennöivän K&O Tiilikaisen toimitusjohtaja Ossi Tiilikainen on tyytyväinen kaasu-Straliksiin.
Gasumin yhteistyö DB Schenkerin kanssa syventyy, kun DB Schenkerille liikennöivät kuljetusyhtiöt Sepi Trans Oy ja K&O Tiilikainen ottivat käyttöönsä uusia nesteytetyllä maakaasulla (LNG) kulkevia rekkavetureita alkuvuonna 2019. LNG on tehokas tapa vähentää raskaasta liikenteestä syntyviä päästöjä. Uusiin kaasukäyttöisiin rekkavetureihin suhtaudutaan molemmissa yrityksissä suurella innolla.
DB Schenkerin toimituksia ajavat suomalaiset kuljetusyhtiöt ovat ottaneet käyttöönsä uusia LNG-rekkavetureita alkuvuoden 2019 aikana. DB Schenker on maailmanlaajuinen kuljetus- ja logistiikkayritys, jonka valinnoilla on merkitystä alan päästöjen vähentämisessä. Yritys aikoo vähentää 30 prosenttia hiilidioksidipäästöistään vuosien 2006—2020 välisenä aikana. Puhtaammat kuljetusmuodot ovat keino saavuttaa tavoite, ja yksi niistä on LNG-käyttöisten rekkavetureiden käyttäminen kuljetuksissa.
- Liikennettä ja tavaravirtoja tarvitaan, mutta liikenne tuottaa suuren osan hiilidioksidipäästöistä. Nesteytetty maakaasu on tehokas keino vähentää raskaan liikenteen hiilidioksidipäästöjä. Valitsemallamme polttoaineella on ilmastotavoitteen saavuttamisessa erittäin suuri merkitys, sanoo Anni Lemola, DB Schenkerin Head of Operational Excellence.
Lukuisat seikat puoltavat kaasun käytön kasvavaa merkitystä raskaassa liikenteessä Suomessa. Pohjoismaat ovat sitoutuneet kunnianhimoisiin tavoitteisiin maantieliikenteen päästöjen vähentämiseksi, ja Pohjoismaissa jopa 90 prosenttia tavaraliikenteestä kulkee maanteitse. Suomessa jakelu- ja raskas liikenne aiheuttavat lähes 40 prosenttia maantieliikenteen päästöistä. Jopa viidesosa Suomen päästöistä voitaisiin poistaa muuttamalla liikenne kaasukäyttöiseksi.
- Suomessa liikenteen päästöjä on vähennettävä vuoteen 2030 mennessä 50 prosenttia verrattuna vuoteen 2005. Liikenne joutuu kantamaan muihin päästöjä tuottaviin sektoreihin verrattuna raskaimman taakan. LNG myös kiinnostaa vahvasti kuljetusyrittäjiä – he haluavat olla mukana muutoksessa ja toimia edelläkävijöinä. Se on kuljetusyhtiöille myös esimerkiksi dieseliä edullisempi vaihtoehto, kertoo raskaan liikenteen myyntipäällikkö Juha-Matti Koskinen Gasumilta.
Molemmat kuljetusyhtiöt ovat olleet erittäin tyytyväisiä LNG-käyttöisiin uutukaisiin kalustoissaan. Vantaalainen Sepi Trans Oy hankki ensimmäisen kaasukäyttöisen rekkaveturinsa Volvo FH 460 mallin tammikuussa 2019 ja helsinkiläisen kuljetusyhtiön K&O Tiilikaisen rekkaveturikalusto täydentyi toisella kaasukäyttöisellä rekkaveturilla, Iveco Stralis NP:llä, viime vuoden joulukuussa.
- Maailman ilmastohaasteeseen on vastattava, ja jonkun tulee uskaltaa ottaa ensimmäiset askeleet. Uudet Ivecot ovat mieluisia työkaluja meillä. Rekkavetureiden käyntiääni on hiljainen ja ne ovat pehmeitä ajaa. Kaasun käsittely on myös polttoaineiden käsittelyä puhtaampaa, mikä tekee kuljettajan työstä turvallisempaa, K&O Tiilikaisen toimitusjohtaja Ossi Tiilikainen kehuu.
Suomen kaasutankkausverkosto on yksi Euroopan vauhdikkaimmin kasvavista. Sekä K&O Tiilikainen että Sepi Trans ovat yhtä mieltä siitä, että tankkausasemaverkosto on riittävän kattava heidän ajoalueillaan. Gasum laajentaa pohjoismaista kaasutankkausasemien verkostoaan useiden asemien vuosivauhdilla. Etelä- ja Pohjois-Suomen välistä tavaraliikennettä tuetaan rakentamalla uusia LNG-tankkausasemia Pohjois-Suomeen, ja esimerkiksi Oulun Äimäraution LNG-asema avautuu toukokuussa osoitteessa Terminaalitie 1.
- Ajoon valmistautuessa huomioidaan kaasutankkausasemien sijainnit. Esimerkiksi yöreissulle lähdettäessä riittää hyvin, että tankki tankataan kerran täyteen. Sillä ajaa hienosti läpi yön, eikä kuljettajalle koidu tästä lisävaivaa, kertoo Sepi Trans Oy:n toimitusjohtaja Seppo Palosaari.