Saksassa ihmiset olivat pitkään skeptisiä 25,25 metrin pituisten yhdistelmien sallimisesta teillä. Pohjoismaissa 1990-luvulta lähtien sallittuja ajoneuvoja pidettiin liikenteessä vaarallisina. Kun Saksan hallitus päätti päästää yhdistelmät valituille reiteille maassa, DB Schenker otti sen positiivisesti vastaan Ruotsissa.
Kun Saksa kevensi pitkiä yhdistelmiä (25,25 metriä) koskevia sääntöjä, avautui mahdollisuuksia kuljetusten tehokkuudelle ja päästöjen vähentämiselle kuljetettua tonnia kohden.
- Kasvatamme kantavuutta lähes 40 prosenttia lähtöä kohden, sanoo Hans-Erik Kröjtz, DB Schenkerin SE/DK-klusterin verkkosuunnittelupäällikkö lehdistötiedotteessa.
- Meillä on yleisrahtiverkostossamme viikoittain yli tuhat lähtöä ja tuloa Ruotsiin ja Tanskaan. Koska rahtimäärämme ovat kasvaneet, meidän on lisättävä kapasiteettia useilla linjoillamme. Aloitimme jo syksyllä ajamalla 25,25 metriä edestakaisella matkalla Tukholma - Hannover välillä ja nyt oli aika tehdä samat muutokset Göteborg - Hannover ja Göteborg - Nürnberg -linjoilla, Hans-Erik Kröjtz kertoo.
Ensimmäinen yhdistelmä lähti 18. maaliskuuta DB Schenkerin terminaalista Bäckebolista Göteborgista Hannoveriin. Hieman yli viikkoa myöhemmin oli aika lähteä toiselle kiertueelle, Göteborg - Nürnberg, suuntana etelä.
Trailer.se