MAN - Vaihtoautot

Kuljetus- ja logistiikkapalveluja tarjoava DB Schenker pienentää hiilijalanjälkeään ottamalla käyttöön vihreän sähkön kaikissa kiinteistöissään Suomessa. Schenker Oy on alkanut hankkia tuulienergiaa Väre Oy:ltä 1.11.2020 alkaen. Tuulienergia on 100-prosenttisesti uusiutuvaa Väre Oy:n vihreää sähköä, jonka alkuperä todennetaan EU:n ja Suomen lainsäädännön mukaisesti sähkön alkuperätakuulla.

Sopimuksen piiriin tulevat DB Schenkerin 28 varasto-, terminaali- ja toimistorakennusta. Vihreä sähkö täydentää aurinkoenergiaa, jota hyödynnetään kuudella paikkakunnalla, ja geoenergiaa, jota hyödynnetään neljällä paikkakunnalla. Näin DB Schenkerin kiinteistöjen sähkönkäytöstä muodostuva hiilijalanjälki on nolla.

- DB Schenkerin tavoitteena on olla logistiikka-alalla ympäristöasioiden ykkönen. Tähän tavoitteeseen pyritään konkreettisilla teoilla. Kuljetustoiminnassa olemme jo pitkään käyt-täneet jätteistä ja tähteistä valmistettavaa uusiutuvaa dieseliä. Sitä käytetään muun muassa kaikissa noutopistelähetyksissä sekä suurimpien kaupunkien jakelukuljetuksissa. Nollaamalla kiinteistöjen energiankäytöstä muodostuvan hiilijalanjäljen vähennämme merkittävästi asiakkaittemme toimitusketjujen ympäristövaikutusta, sanoo Schenker Oy:n toimitusjohtaja Petteri Nurmi.

- Vihreä sähkö pienentää yrityksen päästökuormaa nopeasti ja vihreän sähkön kysyntä on selvästi kasvanut asiakkaidemme keskuudessa viimeisen vuoden aikana, mikä on selvä osoitus vastuullisuustyön merkityksen vahvistumisesta. DB Schenker toimii hienosti yritysten etulinjassa hiilijalanjäljen vähentämisessä niin vihreän sähkön kuin muiden energiaan liittyvien vastuullisuustoimien voimalla. Olemme hyvin iloisia saadessamme toimia Schenkerin kanssa yhteistyössä ilmaston hiilidioksidipäästöjen vähentämisessä. Energia-valinnoilla muutetaan maailmaa, toteaa Väre Oy:n toimitusjohtaja Juha Keski-Karhu.

DB Schenker -konsernin tavoitteena on vähentää hiilidioksidipäästöjä 40 % vuoden 2006 tasosta vuoteen 2030 mennessä (grammaa/tonnikilometri). Hiilijalanjäljen pienentämisessä käytetään sähkö- ja polttoainevalintojen lisäksi taloudellista ajotapaa, optimaalisia ajoreittejä ja mahdollisimman täysiä kuormia. DB Schenker on investoinut voimakkaasti myös sähköajoneuvoihin. Euroopan jakeluliikenteeseen tulee lähikuukausina yhteensä 36 FUSO eCanter -sähkökuorma-autoa. Suomeen näistä tulee kaksi.