MAN - Vaihtoautot

Covid-19 on sulkenut autotehtaita ja luonut poikkeustiloja automyynnille. Alamäkeen ajautuneiden autonvalmistajien eteen se on tuonut haasteen määritellä uusia linjoja nousulle takaisin huipulle. 

Tilanne on luonut uusia haasteita erityisesti alisuorittavalle Nissanille, sen uudelle johdolle, kääntää menojen ja tulojen suhde uusiksi seuraavan kolmen vuoden aikana.

Kerran hylätty Datsun-tuote herätettiin henkiin vuonna 2013 tarjoamaan pieniä, halpoja automalleja matalan tulotason maille kuiten Intialle, Indonesialle ja Venäjälle. Tulokset ovat olleet vaihtelevia kilpailussa maiden omien vakiintuneiden autotuotteiden kansaa.

Nissanin maailmanlaajuinen myynti todistaa, etä se tarvitsee tuotteita, autoja, myyntiin nykyistä korkeammilla tulomarginaaleilla kuten sähköautoillaan, joilla sillä on kilpailullinen etulyöntiasema. Samalla Nissanin kannattaisi luopua markkinaosuuksien tavoittelemisesta - mikä on pitkään ollut sen päätavoite - ja keskittyä pitkällä aikavälillä tuloksen tekoon.

Datsun-merkki voisi olla sille pelastus. Se oli aikanaan kansainvälisillä automarkkinoilla mahtitekijä, jonka täysiä mahdolisuuksia yhtiö ei koskaan yltänyt täysin hyödyntämään.

(GlobalData / David Leggett)