MAN - Vaihtoautot

Dassault Systèmes ja BMW analysoivat yhdessä, miten autonvalmistuksessa voidaan optimida CATIA-sovelluksen avulla prässättävien ohutlevyosien määrittelyä. Tarkoituksena on kehittää lisäksi prässäysmuotin suunnitteluprosessissa käytettävän työkalun valmistusta. Tavoitteena on nopeuttaa ja  tehostaa prosessia automaation avulla sekä vähentää kustannuksia ja suunnitteluun kuluvaa aikaa.

 Dassault Systèmes ja BMW Groupin kehittävät ratkaisua, jolla voidaan lisätä ajoneuvojen kehitysohjelmien tehokkuutta. BMW Groupin erityisosaamisen  ja vankan asiantuntijuuden avulla tavoitteena on luoda prosessisuuntautunut, tuotantovalmis ratkaisu autojen prässättävien ohutlevyosien määrittelyyn ja prässäysmuotin työkalun suunnitteluun. Tämä lisää osien suunnittelun ja tuotannon tehokkuutta.

Dassault Systèmesin CATIA-prässimuottisovellusta voidaan hyödyntää käsittelemättömien ja maalaamattomien korirakenteiden (BiW) ja alustan osien kehittämisessä.

Tuotantokonseptin yksityiskohtaisen mallinnuksen ansiosta valmistusprosessin automatisoitu validointi voidaan aloittaa jo varhaisessa kehitysvaiheessa. Tällöin virheet pystytään tunnistamaan ennakkoon ja korjata ennen tuotantovaihetta, mikä säästää kustannuksia ja aikaa valmistusprosessissa.

CATIA-prässimuottisovellus vähentää lisäksi manuaalista työtä, sillä sen ansiosta on aina saatavilla kaikki olennaiset tiedot, kuten prosessi- ja geometriatiedot. Niitä tarvitaan prosessin seuraavissa vaiheissa, kuten prässäyslinjasimulaatioissa tai kustannuslaskennassa.

CATIA-prässimuottisovellus tarjoaa myös apua menetelmäsuunnitteluun ja edistyneitä pintamallinnukseen liittyviä ominaisuuksia, joiden avulla yritys voi kerätä ja käyttää uudelleen ohutlevyprässäykseen liittyvää tietoa.

”BMW Group ja Dassault Systèmes ovat työskennelleet kumppaneina jo vuosia. Yhdessä kehittämämme ratkaisu on jo otettu onnistuneesti käyttöön BMW Groupin tuotantojärjestelmässä", kertoo Dassault Systèmesin kuljetus- ja liikenneteollisuudesta vastaava Laurence Montanari ja jatkaa:

"CATIA-sovelluksemme ohetlevyprässäyksen muotin suunnittelu voi auttaa autonvalmistajia ja heidän alihankkijoitaan optimoimaan käsittelemättömien ja maalaamattomien alustan osien ja työkalujen suunnittelua. Ratkaisu auttaa vähentämään myös työkalukustannuksia ja suunnitteluaikaa. Työkalujen suunnittelusta ja valmistuksesta aiheutuu merkittävä osa ajoneuvon kehitysvaiheen kustannuksista, ja siksi niiden optimointi on keskeinen kilpailutekijä.”