Päinvastoin kuin on uutisoitu, Daimler AG ei ole lopettanut polttomoottoreiden tuotekehitystä. Daimler on juuri lanseerannut täysin uuden innovatiivisen ”FAME” (Family of Modular Engines) – moottoriperheen. Näin ollen autonvalmistajista Daimlerilla on tarjota myös tuorein, ja samalla nykyaikaisin polttomoottoritarjonta. Tämän ansiosta kokonaan uuden polttomoottoriperheen suunnittelun aloittamiseen ei tällä hetkellä ole välitöntä tarvetta, mutta se on eri asia kuin tuotekehityksestä kokonaan luopuminen. Samaan aikaan Daimler on investoinut 10 miljardia uusien ladattavien hybridi- ja täyssähkö- sekä vetyautojen tuotekehitykseen. Daimler etenee edelleen väkevästi molempien sekä poltto- että sähkömoottorien tuotekehityksessä.
Daimler on juuri äskettäin lanseerannut täysin uuden innovatiivisen ”FAME” (Family of Modular Engines) – moottoriperheen. Tämän innovatiivisen moottoriperheen ensimmäinen voimalähde oli Mercedes-Benz E-sarjassa vuonna 2016 lanseerattu vähäpäästöinen OM654-dieselmoottori. Tämä on myös tarkalleen se viesti, jonka Daimlerin tuotekehitysjohtaja Markus Schäfer on julkituonut Auto, Motor und Sport-lehden haastattelussa. Polttomoottoreiden tuotekehitys odottaa myös eri alueilla voimaan astuvien tulevien päästömääräysten sisällön ja niiden aikataulujen lopullista vahvistamista.
FAME- moottoriperhe on vasta lanseerausvaiheessa
Modulaarinen FAME-moottoriperhe on Mercedes-Benz-mallistossa vasta lanseerausvaiheessa. Moottoriperhe käsittää diesel- ja bensiinimoottoreita, joista kaikki variaatioita ei ole vielä edes esitelty markkinoille. Tämän uuden moottoriperheen voimanlähteitä käytetään laajalti myös sähkömoottoreiden yhteydessä, eli siis osana laajenevaa ladattavien hybridiemme mallistoa. Mercedes-Benz- mallisto tulee ensi vuoden loppuun mennessä kattamaan markkinoiden laajimman ladattavien hybridien malliston, jossa uuden polttomoottoriperheen diesel- tai bensiinimoottori on yhdistetty sähkömoottoriin.
Daimlerin myynnistä puolet vuonna 2030 muodostuu sähköistetyistä polttomoottoriautoista
Daimlerin tavoite edelleen selkeä: vuoteen 2039 mennessä Mercedes-Benz tarjoaa kokonaan CO2- vapaan malliston. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi Daimler sähköistää mallistoaan, siten että puolet myynnistä muodostuu ladattavista hybrideistä tai täyssähköautoista vuoteen 2030 mennessä.Toisin päin ajateltuna: 50 % myynnistä muodostuu silti sähköistetyistä polttomoottoriautoista. Myynnin globaalista näkökulmasta katsottuna polttomoottorit eivät ole siis katoamassa mallistostamme nopeasti.
Daimler toteuttaa tinkimättä esiteltyä kolmen kaistan voimanlähdestrategiaa, jonka muodostavat 48 voltin järjestelmällä varustetut polttomoottorit (EQ Boost), ladattavat bensiini- ja dieselhybridit (EQ Power) ja täyssähköautot (EQ) sekä polttokennoautot (F-CELL).
Esimerkki: kulutus työpaikkaliikenteessä alle kolme litraa
Esimerkkinä uuden FAME-moottoriperheeseen kuuluvan OM654-dieselmoottorin ja sähkömoottorin taloudellisuudesta Mercedes-Benz E 300 de farmarilla suoritettiin testimielessä arkipäivänä 100 km lenkki. Matka alkoi ladatulla akulla ja latauksen aikana esilämmitetyllä autolla Vantaalla sijaitsevasta Veho Mercedes-Benz Airportista kohti Karkkilaa. Kehä III:n osuus ajettiin sähköllä, ja Turun Moottoritien 24 kilometrin osuus ajettiin polttomoottorin voimin käytetyn 100 km/h nopeuden vuoksi. Hybrid-tilassa auto palautui sähkömoottorin käyttöön valtatie kakkoselle siirryttäessä, ja sähköinen matka jatkui ohi Vihdin kirkonkylän. Karkkilassa suoritetussa kaupunkipyörityksessä auto liikkui jälleen sähkön voimin ja siirtyi paluumatkalla Espoon suuntaan takaisin dieselmoottorin käyttöön taajama-alueelta valtatie kahdelle siirryttäessä. Sadan kilometrin matka täyttyi juuri ennen Nummelan liittymää. Matkasta tasan puolet ajettiin sähköllä ja puolet polttomoottorilla. Tuloksena 73 km/h keskinopeudella suoritetussa koeajossa oli 3.0 litran dieselkulutus. Matka ajettiin ECO-ajo-ohjelmalla ja tasanopeudensäädin aktivoituna.
WLTP-mittauksessa käytettävä ajonaikainen keskinopeus ilman pysähdyksiä on 53,5 km/h.