MAN - Vaihtoautot

Perinteinen ja yleinen onnettomuus raskaiden kuorma-autojen ja linja-autojen kohdalla on törmäys oikealle käännyttäessä kuolleessa kulmassa kevyeen liikenteeseen, pyöräilijöihin ja jalankulkijoihin. Siksi EU vaatii uusiin kuorma-autoihin vuodesta 2022 lähtien väistöavustimen, ja kaksi vuotta myöhemmin saman kaikkiin liikenteessä oleviin vastaaviin. Saksassa vaaditaan jo heinäkuusta 2020 uusiin kuorma-autoyhdistelmiin väistöavustin.

Daimler Trucks esitteli vuonna 2016 oikealle kääntymisen turvaamiseksi väistöavustimen, joka oli asennettavissa jo tehdasuusiin kuorma-autoihin. Järjestelmä oli valittavissa useimpiin Actros-, Arocs-, Antos- ja Econic-malleihin vuodesta 2017.

Järjestelmän "sydän" on kaksi tutkatunnistinta matkustajan puolella etuakselin edessä. Ne näyttävät ajoneuvon oikealla åuolella olevan alueen yli 3:n metrin leveydeltä 18,7 m yhdistelmän pituudelta sekä vielä kaksi metriä eteenpäin ja metrin taaksepäin. Ohjaamossa näkymä on kuljettajan luettavissa kojelaudan näytössä varoitusäänen säestyksellä. Järjestelmä varoittaa myös törmäysvaarasta esteisiin, kuten keskikorokkeisiin ja ja tolppiin.

Järjestelmä on tarjolla myös Mercedes- ja Setra-busseihin.

(Vogel)