Scania V8 – Koeajo

Daimler Truck AG ja Volvo Group yhdistävät voimansa vedyn liikennekäytön edistämiseksi. Yhtiöt perustavat cellcentric-nimisen yhteisyrityksen, joka kehittää ja valmistaa polttokennojärjestelmiä kummankin yhtiön kuorma-automalleihin vuodesta 2025 lähtien. Sopimuksen uudesta yhtiöstä allekirjoittivat Daimler Truckin toimitusjohtaja Martin Daum ja Volvo Groupin toimitusjohtaja Martin Lundstedt.

Yhtiöiden näkemyksen mukaan täyssähköiset ja vetykäyttöiset jakelu- ja kuorma-autot täydentävät jatkossa toisiaan: lyhyillä etäisyyksillä ja kevyillä lasteilla hyödynnetään sähkökuorma-autoja, pidemmillä reiteillä ja raskailla painoilla puolestaan vetypolttokennoja energianlähteinä. Daimler ja Volvo vetoavat päättäjiin ympäri maailman, jotta he löytäisivät yhteisen näkemyksen niin sanotun vihreän vedyn vaatimasta tuotanto- ja jakeluinfrastruktuurista. Eurooppaan olisi rakennettava noin 300 raskaille kuorma-autoille sopivaa jakelupistettä vuoteen 2025 mennessä. Vuoteen 2030 mennessä asemia tuli olla käytössä jo tuhatkunta, yhtiöt katsovat.