Yhä useampi autonvalmistaja tuo vetyautoja kehitys- ja tuotanto-ohjelmiinsa. Nyt Daimler ilmoittaa tuovansa e-Citaro bussinsa vety-Citarona markkinoille vuonna 2022.
Vahvana tukena on Saksan liittovaltion hallitus, joka on päättänyt tukea rahallisesti vety-polttokennoautojen kehittämistä. Saksa haluaa olla lajissa ykkönen maailmassa. Saksan hallitus on päättänyt avittaa projektia 3,3 miljoonalla eurolla.
e-Citaron kohdalla on aluksi kyse samantyyppisestä toimintamatkan pidentäjästä, jonka Renault on jo ehtinyt esitellä sähkö-Kangoon ja -Masterin kohdalla. Täyssähkö-Citaron toimintamatka kasvaisi 292 kW:n akkupaketilla merkittävästi nykyisestä 170-280 km:stä.
Renault Masterille vety-lisä nostaa toimintamatkaa 120 km:lla 350 km:iin.
(Vogel)