MAN - Vaihtoautot

LF-mallissa on monta uutta innovaatiota, jotka vahvistavat mallin asemaa kokoluokkansa kärjessä 7,5-19 tonnisissa kuorma-autoissa. Näihin kuuluu uusi 3,8 litrainen PACCAR -moottori ja mahdollisuus valita nopeammat kokonaisvälitykset maksimaalisen polttoainetehokkuuden saavuttamiseksi. Ulkoinen ja sisäinen muotoilu ovat linjassa uusien CF ja XF-mallien kanssa.

DAF LF-malliin kehitetty 3,8-litrainen PACCAR PX4-moottori on saatavilla 7,5 tonniseen LF-malliin kahdella tehotasolla: 115kW/156hv ja 127kW/172hv maksimiväännöllä 500 ja 600 Nm vakuuttavalla kierrosalueella 1200-2000 rpm. DAF on suunnitellut moottorin erityisesti kaupunkijakeluun, eli LF:n kevyimpään kokoluokkaan, jossa juuri alle 4 litran iskutilavuus on optimaalinen.

Uusia taka-akselien välityssuhteita 3.31:1 asti hyödyntäen, moottorinkäyntinopeudet laskevat 150-200 rpm. Yhdistettynä uusiin moottori-innovaatioihin optimaalinen voimansiirtolinja tuo jopa 6% säästön polttoainetaloudessa, samalla kuljettajan mukavuus paranee entisestään äänitason laskiessa. Allison-automaattivaihteisto on nyt saatavilla myös tehokkaimpaan 19-tonnin LF-malliin.

Myös päällirakentajaystävällisyyttä on ajateltu, saatavilla on entistä laajempi valikoima tehdasvalmiita runkokiinnitysmoduuleita. Niin ikään tarjolla on enemmän akseliväli- ja peränylitysvaihtoehtoja niin umpikori- kuin jätteenkeräyspäällirakenteille.

Apukuljettajan oveen on nyt saatavilla alaikkuna paremman näkyyvyyden mahdollistamiseksi. Sisätiloissa on muun muassa uudelleen suunniteltu ja muotoiltu kojelauta. Lisäksi DAF Connect takaa kuljetustehokkuuden.

Korkeampiin painoluokkiin DAF tarjoaa suurempia teholuokkia, 4.5-litran PACCAR PX-5 (135 kW/184hv - 157 kW/213hv) ja 6.7-litran PACCAR PX-7 (172 kW/234hv - 239 kW/325hv). Nämä moottorit uudistettiin vuonna 2016 uudella ohjelmistolla ja paremmalla ilmanoton- ja lämmönkäsittelyllä. Tuloksena tästä molempien moottoreiden maksimivääntö on 5% - 12% aikaisempia korkeampi ja se on käytettävissä 100 – 200 alhaisemmilla kierroksilla. PX-5 ja PX-7 moottoreiden maksimivääntö on nyt 850 Nm (1200 - 1500 rpm) ja 1,200 Nm (1100 - 1700 rpm). PACCAR PX-7 moottorin teho on noussut 8 kW/11hv. 

DAF LF (alkaen 8 tonnin kokonaispainosta takailmajousituksella) vakiovarusteina on hätäjarrutusjärjestelmä, Advanced Emergency Braking System (AEBS), etutörmäys varoitus, Forward Collision Warning (FCW), mukautuva vakionopeuden säädin, Adaptive Cruise Control (ACC) ja kaistavahtijärjestelmä, Lane Departure Warning System (LDWS). AEBS ja FCW varoittavat ja ehkäisevät etutörmäykset tarvittaessa jarruja käyttämällä.

Mukautuva vakionopeuden säädin (ACC) säätää automaattisesti ajonopeuden vastaamaan edellä ajavaa ajoneuvoa, säilyttäen turvavälin edellä ajavaan. Tämä mahdollistaa vakionopeuden säätimen käytön entistä useammin, joka parantaa polttoainetaloutta. Kaistavahtijärjestelmä toimii tuulilasiin asennetulla kameralla. Mikäli ajoneuvo harhautuu kaistaltaan, kuljettajalle annetaan äänimerkki.