(Kuva: Clas von Bell)
Dacia tuo nyt markkinoille retkeilijöitä ja telttailijoita kiinnostavat tuotteet. Dacia Joggerin matkustamoon saa sängyn kahdelle henkilölle ja auton perään lisää makuutilaa telttaan.
Extreme on ollut Dacian mallistossa tähän saakka vähän aikaa myynnissä tarjolla ollut erikoismalli. Sen suosio on ollut kuitenkin niin suuri, että Extreme tulee uudeksi huippuversioksi sekä Dusteriin että Joggeriin.
Dacia Jogger Extreme muuttuu vakiomalliksi, jonka varustelua on parannettu. Sen lisäksi Joggeriin saa nyt Sleep Pack -paketin, jolla auto muuttuu hetkessä kahden hengen makuuhuoneeksi. Uutena mallina Dacia-valikoimaan tulee nelivetoinen Duster Extreme.
Varustetaso kuvaa mainiosti Dacian filosofiaa, jossa auto on tarkoitettu jokapäiväisen käytön lisäksi helpottamaan kaikkien aktiviteettien harrastamista ja maailman valloittamiseen.
Dacia Duster Extreme
Dacia Duster Extreme tuodaan Suomeen nelivetoisena TCe 150 -moottorilla, joten sillä voi edetä mainiosti myös teiden ulkopuolella. Extremen uutena värinä on luontoon mainiosti sointuva Cedar Green, minkä lisäksi uutuuden tunnistaa kuparin värisistä yksityiskohdista korissa.
Niitä ovat muotoillut koristelistat etulokasuojissa ja ulkopeilien koteloiden sekä vanteiden viimeistely. Myös Dacia nimi takaluukussa on kuparin värisin kirjaimin ja mallinimi löytyy kattokiskoista.
Kontrastina kuparille ovat kiiltävän mustat 17-tuumaiset vanteet sekä saman värinen haineväantenni.
Matkustamossa on otettu huomioon, että Duster on suunniteltu luontoharrastuksiin sopivaksi. Siksi siinä on edessä ja takana helposti puhdistettavat kumimatot, joissa on topografinen kuviointi. Sama kuviointi on myös kynnyslistoissa.
Korin lisäksi myös sisältä löytyy kuparin värisiä yksityiskohtia ilmastoinnin suulakkeiden ympärillä, ovipaneeleissa ja vaihdekepin juurella.
Duster Extremen istuimissa ja ovipaneeleissa on uusi harmaa MicroCloud-verhoilu. MicroCloud kestää erinomaisesti käyttöä ja kosteutta, minkä lisäksi se on helppo puhdistaa. Niinpä se on oivallinen verhoilu autoon, jota käytetään ulkoiluharrastuksien yhteydessä.
Dacia Duster TCe 150 4×4 Extreme maksaa 27 799 euroa ja siinä on varsin kattava varustelu, johon kuuluvat muun muassa automaatti-ilmastointi, navigointi, 4×4-monitori (kallistuskulmat ja kompassi), peruutuskamera, sähköisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit ja älyavainkortti.
Dacia Jogger Extreme
Extreme on ollut tähän saakka Jogger-mallisarjassa toistaiseksi myynnissä oleva erikoismalli, joka on nyt uudistunut entistä täydellisemmäksi. Tärkein parannus on Extended Grip, joka auttaa etenemään hankalissa olosuhteissa, kuten mudassa, lumessa ja liukkaalla.
Älykäs Extended Grip kytketään tarvittaessa päälle keskikonsolin katkaisimesta. Extended Grip pitää huolen ajonvakautusjärjestelmää hyödyntäen siitä, että etupyörillä on normaalia parempi pito vaikeissa tilanteissa.
Ulkoa uuden Jogger Extremen erottaa Dusterin tapaan siihen saatavasta uudesta Cedar Green – väristä ja korin kuparinvärisistä yksityiskohdista, joita on vielä Dusteria enemmän. Helmoissa on topografinen kuviointi ja kiiltävän mustat vanteet ovat Joggerissa 16-tuumaiset.
Myös Jogger Extremen matkustamossa on uusi harmaa MicroCloud-verhoilu, niin istuimissa, kojelaudassa kuin ovipaneeleissakin. Lisäksi matkustamossa on kuparin värisiä yksityiskohtia koristeena ja tyylikkäät topografisin kuvioin viimeistellyt kumimatot.
Dacia Jogger Hybrid 140 Extreme 7p on heti alusta alkaen myynnissä hintaan 29 399 euroa. Syksyllä sen rinnalle tulee TCe 110 -bensiinimoottorilla varustettu versio sekä 5- että 7-paikkaisena.
(Kuva: Clas von Bell)
Sleep Pack
Dacia ajattelee auton uudelleen tuomalla siihen saataville InNature-varusteita. Niistä ensimmäisenä tulee markkinoille Sleep Pack -retkisänkypaketti, jolla matkustamo muuttuu makuuhuoneeksi kahdessa minuutissa. Paketti kulkee mukana 7-paikkaisen version viimeisen rivin istuimien tilalla.
Dacia on kehittänyt yksinkertaisen, irrotettavan ja kohtuuhintaisen paketin. Kokonaisuuteen kuuluu kahdessa minuutissa avattava leveä 190 x 130 cm kokoinen sänky, retkipöytänäkin toimiva hylly ja säilytystila matkatavaroille.
Painoa paketilla on vajaa 50 kiloa, joten se on varsin helppo nostaa mukaan tai jättää kotiin, kun sille ei ole käyttöä. Yksinkertainen, puinen paketti patjoineen maksaa täydellisenä 2 157 euroa.
Kun hattuhylly on paikallaan, retkisänkypaketti jää näkymättömiin, ja auto näyttää aivan tavalliselta viisipaikkaiselta Joggerilta. Älykkäästi suunnitellussa puisessa laatikossa on 220 litran kokoinen säilytystila, joka on aina käytettävissä. Paketin kantta voi käyttää myös hyllynä.
InNature-varusteisiin kuuluu Sleep Pack -retkisänkypaketin lisäksi ikkunasuojat, jotka antavat yksityisyyttä ja pimentävät auton nukkumista varten.
Tarjolla on myös näppärä teltta, jonka voi liittää avoimen takaluukun jatkoksi, jolloin saadaan nukkumatilaa 2-3 lisähenkilölle. Teltta maksaa 455 euroa.
(AutoToday)