MAN - Vaihtoautot

Ilmatieteen laitos kertoo kehittäneensä menetelmän, jolla jääpalvelut voivat hyödyntää Euroopan avaruusjärjestön Cryosat-2 -satelliitin mittauksia. Cryosat-satelliittimittausten tieto helpottaa laivaliikenteelle vaarallisten jääolojen tunnistamista. Uusi tieto on tarkoitus jatkossa saada osaksi operatiivista jääseurantaa.

Erilaiset satelliittimittaukset ja -kuvat ovat jo kauan olleet jääpalveluiden tärkein tietolähde. Uusi tutkimus nostaa Cryosat-2 -satelliitin sekä lähiaikoina laukaistavan Sentinel-3 -satelliitin näiden joukkoon. Tähän asti Cryosat-2 -mittauksia on käytetty lähinnä ilmastonmuutostutkimuksessa.

The Cryosphere -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa Ilmatieteen laitoksen tutkijat hyödyntävät Cryosat-2:n pääinstrumentin, synteettisen apertuurin tutka-altimetrin, mittaamaa aaltomuotoa. Jäätön meri sekä erilaiset jäätyypit palauttavat erilaisen aaltomuodon, joten näiden tietojen perusteella on mahdollista tunnistaa mahdollisesti laivaliikenteelle vaaralliset jääolot. Erityisesti paksu ja valliintunut jää erottuu aaltomuodoissa hyvin.

Eniten hyötyä mittauksista on Ilmatieteen laitoksen mukaan syrjäisillä ja laajoilla merialueilla, kuten pohjoisella Jäämerellä tai Etelämannerta ympäröivillä merillä, koska tuoreita SAR-tutkakuvaa ei välttämättä ole saatavilla. Altimetrimittauksiin perustuva operatiivinen jäätieto on toistaiseksi prototyyppi, mutta siitä on tarkoitus kehittää helppokäyttöinen tuote Jääpalvelulle.